Waarom... - Reisverslag uit Oosterhout, Nederland van Philip Ouden - WaarBenJij.nu Waarom... - Reisverslag uit Oosterhout, Nederland van Philip Ouden - WaarBenJij.nu

Waarom...

Door: Philip den Ouden

Blijf op de hoogte en volg Philip

05 Maart 2015 | Nederland, Oosterhout

Afgelopen jaar via de Camino Francess naar Santiago de Compostella gelopen. (zie ook jodo.waarbenjij.nu) Thuis gekomen met een gevoel waar ik de hele wereld mee aan kon. Helaas bleek mijn wereld waarin ik verwachtte thuis te komen niet meer te bestaan. Een donderslag bij heldere hemel. Dus alle plannen aan de kant en alle energie gebruiken om een scheiding tot een goed einde te brengen. Na 5 lange maanden was dit een feit.

En dan...scheiding is rond en ik zit redelijk in m'n vel. Het leven gaat door, ik maak er het beste van maar ben de laatste tijd super emotioneel....

Dus er moet iets gaan gebeuren...dat gevoel en de energie dat ik mee naar huis bracht vanuit Spanje was onbeschrijfelijk. Als ik dat weer terug kan krijgen....
Nagedacht over een tweede Camino, misschien Camino del Norte of toch maar de via Roma.... of nog een keer hetzelfde als vorig jaar, de Camino Francess, maar zou dat weer zo mooi worden?
Tijdens de camino vertelde een van de "medepelgrims" over de 88 tempels van Shikoku... Japan.... Dat is een enorme uitdaging, zeker als je in tegenstelling tot vorig jaar, deze reis zonder je maatje moet maken omdat hij nooit van zijn leven zo lang in een vliegtuig gaat zitten...

Afijn, na een paar weken wikken en wegen de knoop doorgehakt. Vrij gevraagd en een ticket besteld.... Japan, Shikoku, 88 tempels, 7 weken en een route van 1200km. 20 maart vertrek!

De gevoelens zijn gemixed. Heel gaaf dat ik dit mag en kan doen! Aan de andere kant ook heel spannend. Er lopen slechts een 1000 man per jaar deze route. (In tegenstelling tot de Camino waar alleen in augustus van vorig jaar al 52000 mensen via de diverse wegen in Santiago zijn aangekomen) De meeste mensen die de tempels bezoeken doen dit per auto, trein, bus of fiets. Er wordt weinig engels gesproken, de bewegwijzering is slecht, mijn Japans gaat niet veel brengen, etc, etc. Oftewel een heel groot avontuur vol onzekerheden en uitdagingen.

Om mezelf enigszins voor te bereiden heb ik diverse blogs gelezen. Eén daarvan was van Natasja Marcus. Via haar persoonlijke website ben ik in contact met haar gekomen. Natasja heeft de trail gedeeltelijk gelopen en gedeeltelijk diverse vervoersmiddelen gebruikt. Zij heeft een vriend/collega (Giel) die de Shikoku trail volledig te voet heeft afgelegd. Op 5 maart hebben we bij Giel in Helmond afgesproken. Als ik nog enige twijfels had dan waren die, dankzij hun prachtige verhalen en ongekend enthousiasme direct verdwenen. Die avond met een smile van oor tot oor thuis gekomen met maar 1 gedachte: Laat het maar snel 20 maart zijn!!

  • 14 Maart 2015 - 12:26

    Ave:

    Nou Philip nog 6 nachtjes slapen ,dan begint je grote avontuur.
    Ik hoop dat het wordt wat je er van verwacht.
    Jammer dat je maatje Herman niet mee gaat.
    Ik verheug me nu al op je verslagen.
    Ik wens je een goede reis naar Japan en daarna veel loopplezier
    Liefs Ave

  • 14 Maart 2015 - 18:47

    John:

    he Philip,
    Wat een overeenkomsten allemaal zeg! Hebben we het vast ooit nog een keer over. Giel heb ik ook ontmoet tijdens een Henro bijeenkomst in Utrecht.

    Ik heb afgelopen jaar ook de Camino gelopen vanaf Montbel (bij Carcassonne). En van mijn Japanse buddy Reiko gehoord over de Shikoku. Mijn tocht staat nu gepland voor eind augustus en ook ik kijk er al helemaal naar uit

  • 14 Maart 2015 - 21:32

    Elly:

    Hoi Philip, nogmaals goeie henro gewenst!
    Een puntje: de bewegwijzering op Shikoku is niet slecht. De bevolking en de mensen die werken voor de henro onderhouden de route en zorgen voor pijlen, bordjes, stickers en nog veel meer. Vorig jaar was het de viering van 1200 jaar henro en is er nog veel meer verbeterd, ook meer rusthutten onderweg bij gebouwd. Met De Shikoku Routegids erbij kun je eigenlijk niet meer verdwalen daar. En anders word je wel geholpen door de lokale bevolking, soms in het Engels! Met een mondjevol basis Japans kom je er wel! Ganbatte kudasai! Ki o tsukete!

  • 15 Maart 2015 - 13:05

    Francois-san:

    Hoi Philip,
    Je vandaag gesproken op één van je laatste oefenloopjes van Scheveningen naar Wassenaar.
    20 Maart nadert snel, nog een paar dagen! De Shikoku Henro (pelgrimage) in Japan is wel even van een andere orde. 88 Tempels in 7 weken over 750 miles geaccidenteerd terrein, mijn petje af.
    Japan heeft veel te bieden, het bestaat uit vele eilanden, maar de belangrijkste zijn de vier grote eilanden, Honshu het grootste (met Tokio en Osaka), Hokkaido in het noorden (winterspelen Sapporo), Kyushu in het zuiden (Nagasaki 2e atoombom) en Shikoku voor de kust van Honshu. Ik zelf ben alleen op Honshu en Kyushu geweest, dus informatie over Shikoku kan ik je nauwelijks geven, maar Honshu en Kyushu daar ben ik iets beter thuis. In de praktijk zal je reis voornamelijk op Shikoku zijn. Honshu zal je alleen aandoen bij aankomst en vertrek, dus als je hierover vragen hebt laat het maar weten. Je begint bij Kansai airport, het internationale vliegveld van Osaka, ook vijf keer mijn bestemming naar Japan. Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen in dit eerste deel van je trip.
    Philip, voor nu nog een goede voorbereiding, een goede vlucht en hééééél veel plezier op je HENRO in Japan.


  • 16 Maart 2015 - 22:20

    Maud:

    Topper!!!! Heeeel veel succes alvast & vooral veel genieten!!!!! XXXX

  • 16 Maart 2015 - 23:07

    Natasja:

    Blij dat we konden helpen! Voor ons was het weer een leuke tocht door memory lane. :)
    Nu is het bijna zover. Je gaat je eigen avontuur in Japan aan en unieke herinneringen maken. Geniet met volle teugen, Philip

  • 17 Maart 2015 - 11:03

    Ron:

    Philip, heel veel plezier en mooie ervaringen, je weet in ieder geval hoe je moet leven!
    Carpe Diem!

  • 17 Maart 2015 - 11:42

    Ingrid&Joop:

    Het leven zit vol tegenslagen en je krijgt niets kado. Toch zal het je lukken om jezelf terug naar het geluk te knokken. Geen enkele tegenslag heeft ons broers er ooit onder gekregen. Gebruik je avontuurszin en humor. Kom tot "rust" daar en GENIET!!!
    Voor jou zullen die zeven weken vast te kort zijn, Voor ons veel te lang.

  • 17 Maart 2015 - 13:21

    Evy:

    Hola Sr. Den, does your page have a translation? Or I'll have to bring out out my dictionary, lol Have a wonderful trip!

  • 18 Maart 2015 - 21:30

    Yvonne:

    Wow, ik lees nu dit verhaal pas goed en schrok een beetje. Ik zie dat ik heeeel veel niet mee heb gekregen, maar dat is niet zo raar want het zijn geen dingen waar je mee te koop gaat lopen. Maar het is je niet in de kouwe kleren gaan zitten het laatste jaar, hoor ik wel.
    Ik wil je ten eerste vertellen dat het emo-gedoe misschien wel in de leeftijd zit, want ik kan er ook wat van. Maar hey, wat is er mis met gevoel tonen en uiten? :)
    En ten tweede: Jij zei ooit tegen mij dat je vond dat ik als geen ander begreep dat we maar een keer leven... Nou "broertje", dat zeg ik dan nu evengoed tegen jou. Ondanks de tegenslagen het leven zo in de kraag vatten om er weer grip op te krijgen. Je dromen naleven, petje af.
    Doe wel voorzichtig want ik zou het erg leuk vinden als je na 7 weken gewoon weer saai op Facebook komt rondneuzen.
    You go for it!
    Yvonne

  • 19 Maart 2015 - 20:35

    Mieke:

    Hoi Philip , over enkele uren gaat het dan echt beginnen het grote avontuur.
    Mijn complimenten dat je dit alleen gaat ondernemen, ik hoop dat je onderweg heel veel mooie mensen tegen gaat komen.
    We zijn hier benieuwd naar je avonturen en gaan je natuurlijk volgen.
    Veel plezier en het gaat allemaal goed komen.
    Dikke kus van Kees Mieke en Jim

  • 19 Maart 2015 - 22:05

    Natasja Marcus:

    De laatste uurtjes aan het aftellen voor vertrek naar Shikoku voor jouw 88 tempeltocht, Philip. Een hele goede reis, een spirituele tocht en bijzondere ontmoetingen gewenst. We volgen je en lopen in gedachte mee. Laat gebeuren wat moet gebeuren ...
    En doe Hiro en "Kobi" mijn hartelijke groeten.

  • 20 Maart 2015 - 07:53

    Renny En Willem:

    Veel succes Philip - We volgen je - hoop dat je de energie die je in Spanje had, wederom mag ervaren - knuffel van ons.

  • 20 Maart 2015 - 08:22

    Wim.d:

    Philip, succes met de reis. Ik volgje Wim

  • 21 Maart 2015 - 10:03

    Herman:

    Hoi maatje!!!!

    Ik kreeg net je berichtje op Messenger dat je in de rij staat voor de trein in Osaka! Mooi man! Je pelgrimage is weer begonnen.

    Ik kon me er maar niet toe zetten om je eerste voorbereidingsblog te lezen.... Ik baalde enorm dat ik er niet bij "kan" zijn. Had graag een tweede avontuur met je aangegaan maar dat zat er nu ff niet in ;-)

    Ik wens je een hele mooi reis op je Shikoku, dat je er mag vinden wat je zoekt en hopelijk nog veel meer!! En ergens heb ik het gevoel dat je dat wel gaat lukken :):):)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Oosterhout

Japan, 88 tempels van Shikoku

Afgelopen jaar via de Camino Francess naar Santiago de Compostella gelopen. Thuis gekomen met een gevoel waar ik de hele wereld mee aan kon. Helaas bleek mijn wereld waarin ik verwachtte thuis te komen niet meer te bestaan. Een donderslag bij heldere hemel. Dus alle plannen aan de kant en alle energie gebruiken om een scheiding tot een goed einde te brengen. Na 5 lange maanden was dit een feit.

En dan...scheiding is rond en ik zit redelijk in m'n vel. Het leven gaat door, ik doe m'n best er het beste van te maken maar ben de laatste tijd super emotioneel....

Dus er moet iets gaan gebeuren...dat gevoel en de energie dat ik had opgebouwd in Spanje was onbeschrijfelijk. Als ik dat nog een keer terug kan krijgen....
Nagedacht over een tweede Camino, misschien Camino del Norte of toch maar de via Roma.... Of nog een keer hetzelfde als vorig jaar, de Camino Francess, zou dat weer zo mooi worden?
Tijdens de camino vertelde een van de medepelgrims over de 88 tempels van Shikoku... Japan.... Dat is een enorme uitdaging, zeker als je in tegenstelling tot vorig jaar, deze reis zonder je maatje gaat maken omdat hij nooit zo lang in een vliegtuig gaat zitten...

Afijn, na een paar weken wikken en wegen de knoop doorgehakt. Vrij gevraagd en een ticket besteld.... Japan, Shikoku, 88 tempels, 7 weken en een route van 1200km. 20 maart vertrek!

De gevoelens zijn gemixt. Heel gaaf dat ik dit mag en kan doen! Aan de andere kant ook heel spannend. Er lopen slechts een 1000 man per jaar deze route. (In tegenstelling tot de Camino waar alleen in augustus van vorig jaar al 52000 mensen in Santiago zijn aangekomen) De rest van de mensen die de tempels bezoeken doen dit per auto, trein, bus of fiets. Er wordt weinig Engels gesproken, de bewegwijzering is slecht, mijn Japans gaat niet veel brengen, etc, etc. Oftewel een heel groot avontuur vol onzekerheden en uitdagingen. Dat het maar snel 20 maart mag zijn!!

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2015

Donderdag 7 mei

07 Mei 2015

Woensdag 6 mei

06 Mei 2015

Dinsdag 5 mei

05 Mei 2015

Maandag 4 mei

04 Mei 2015

Zondag 3 mei
Philip

Actief sinds 25 Jan. 2015
Verslag gelezen: 444
Totaal aantal bezoekers 18083

Voorgaande reizen:

20 Maart 2015 - 08 Mei 2015

Japan, 88 tempels van Shikoku

Landen bezocht: