Dinsdag 24 maart - Reisverslag uit Naruto, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu Dinsdag 24 maart - Reisverslag uit Naruto, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu

Dinsdag 24 maart

Door: Philip

Blijf op de hoogte en volg Philip

25 Maart 2015 | Japan, Naruto

Ik was voorbereid op het ergste. Dit wordt de zwaarste etappe. Hier haken veel mensen af. Geloof me, het was zwaar, afzien, zweten, en bovenal fantastisch!!
Vanmorgen na het Japanse ontbijt (gebakken vis, gebakken ei, soep, rijst en een ongepeld rauw ei???) om een uur of half acht de deur uit. Ben ik net weg, kom ik erachter dat m'n pelgrims outfit nog in m'n kamer op de kapstok hing... Het pelgrimsleven zit nog niet helemaal in m'n bloed. Terug gelopen, outfit aangetrokken, en het personeel lachend achter gelaten. Op naar de supermarkt om wat eten voor vanmiddag te halen. Alleen maar zoete broodjes. Niets hartigs. Ik zal het er mee moeten doen. Daarna de route weer opgezocht. Tempel 8 is nog een km of 8 weg. Een vlak parcours, een rustig begin van een pittige dag. Het is nog fris, maar beloofd wel weer een mooie dag te worden. Een blauwe lucht met her en der een wolkje. Na tempel 11 wordt en blijft het buffelen. Echt heeeeel gaaf. Een mooi bergpad dat 4 keer omhoog gaat (en helaas ook 3 keer naar beneden) voordat ik op 800 meter bij tempel twaalf aankom. Op de eerst paar kilometer alle energie eruit gegooid. Lopen en nooit meer stoppen. Dat hield ik geen twaalf kilometer vol. Maar tot een kilometer of 6 heb ik echt alles gegeven. Heerlijk! Onderweg bijna geen andere mensen tegengekomen. Op de tweede helft van deze etappe naar tempel 12 rustig aan gedaan. M'n gedachten dwaalden regelmatig af. Het lopen doet me echt goed. Na tempel twaalf een klein stukje afgedaald naar een onderkomen dat gisteren voor me was gereserveerd. Sudachi-kan. Ik melde me bij een kruidenier. Hier werd alleen maar Japans gesproken. Ik moest wachten en wachten en... Ik begon me net af te vragen waar ik terecht was gekomen toen een heel oud baasje me naar m'n kamer bracht. Hier stonden nog twee rugzakken en ik mocht alleen m'n rugzak wegzetten en moest daarna weer meekomen. Weer een hele Japanse preek waar ik geen touw aan kon vastknopen. Het vertaalboekje bracht de uitkomst. Of ik naar een Japans thermaal bad wilde. Dat wilde ik wel!!! Samen met een andere Japanner werden we naar een verderop gelegen stad gebracht. Dit was echt lekker. Vermoeid en bezweet afgezet worden bij zo'n badhuis en als herboren weer terug naar de Ryokan. In het badhuis ook nog een hapje gegeten daarbij nog twee Japanners en een Taiwanese vrouw ontmoet die ook op hetzelfde adres bleken te slapen. De Taiwanese vrouw kon redelijk met de Japanners babbelen en sprak ook Engels. Dat maakte mijn leven weer een heel stuk eenvoudiger. 's Avonds op de kamer van een van de mannen gezellig met z'n allen wat gepimpeld. Om 21.00 uur wilden de oude mannen gaan slapen. Mooi moment voor mij om dit verslag te schrijven. Ik lig vannacht voor het eerst van m'n leven in een stapelbed met een Japanner. En ik kan je nu al verklappen... Die snurken ook.

  • 25 Maart 2015 - 11:26

    Ingrid En Joop:

    Zo te horen een hoop frustraties eruit gelopen. Lekker. Wat een bar pad om op te lopen. Gaat goed man!!!!! We leven met je mee.

  • 25 Maart 2015 - 16:21

    Willem En Renny:

    Geweldig man - wat een verhaal - zoals je schrijft kan ik het me helemaal inbeelden - Hoop dat je nog wat rust vindt met tempel race - ha ha ha - die japanners zijn wel erg behulpzaam - je moet Kobo niet zo uitschelden hoor - zet hem op man

  • 25 Maart 2015 - 18:43

    Ave:

    Volgens mij heb je het naar je zin en heb je er geen spijt van
    dat je dit alles bent begonnen.
    Geniet er van
    Groetjes Ave

  • 26 Maart 2015 - 22:47

    Herman:

    Hahaha, de flying dutchman is terug! ;-) De rust komt vanzelf, dus gooi je energie eruit en blijf lekker knallen.
    Wat een prachtige omgeving zeg en al die hulpvaardigheid. Mooi om te lezen.

    Geniet ze!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Naruto

Japan, 88 tempels van Shikoku

Afgelopen jaar via de Camino Francess naar Santiago de Compostella gelopen. Thuis gekomen met een gevoel waar ik de hele wereld mee aan kon. Helaas bleek mijn wereld waarin ik verwachtte thuis te komen niet meer te bestaan. Een donderslag bij heldere hemel. Dus alle plannen aan de kant en alle energie gebruiken om een scheiding tot een goed einde te brengen. Na 5 lange maanden was dit een feit.

En dan...scheiding is rond en ik zit redelijk in m'n vel. Het leven gaat door, ik doe m'n best er het beste van te maken maar ben de laatste tijd super emotioneel....

Dus er moet iets gaan gebeuren...dat gevoel en de energie dat ik had opgebouwd in Spanje was onbeschrijfelijk. Als ik dat nog een keer terug kan krijgen....
Nagedacht over een tweede Camino, misschien Camino del Norte of toch maar de via Roma.... Of nog een keer hetzelfde als vorig jaar, de Camino Francess, zou dat weer zo mooi worden?
Tijdens de camino vertelde een van de medepelgrims over de 88 tempels van Shikoku... Japan.... Dat is een enorme uitdaging, zeker als je in tegenstelling tot vorig jaar, deze reis zonder je maatje gaat maken omdat hij nooit zo lang in een vliegtuig gaat zitten...

Afijn, na een paar weken wikken en wegen de knoop doorgehakt. Vrij gevraagd en een ticket besteld.... Japan, Shikoku, 88 tempels, 7 weken en een route van 1200km. 20 maart vertrek!

De gevoelens zijn gemixt. Heel gaaf dat ik dit mag en kan doen! Aan de andere kant ook heel spannend. Er lopen slechts een 1000 man per jaar deze route. (In tegenstelling tot de Camino waar alleen in augustus van vorig jaar al 52000 mensen in Santiago zijn aangekomen) De rest van de mensen die de tempels bezoeken doen dit per auto, trein, bus of fiets. Er wordt weinig Engels gesproken, de bewegwijzering is slecht, mijn Japans gaat niet veel brengen, etc, etc. Oftewel een heel groot avontuur vol onzekerheden en uitdagingen. Dat het maar snel 20 maart mag zijn!!

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2015

Donderdag 7 mei

07 Mei 2015

Woensdag 6 mei

06 Mei 2015

Dinsdag 5 mei

05 Mei 2015

Maandag 4 mei

04 Mei 2015

Zondag 3 mei
Philip

Actief sinds 25 Jan. 2015
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 18137

Voorgaande reizen:

20 Maart 2015 - 08 Mei 2015

Japan, 88 tempels van Shikoku

Landen bezocht: