Woensdag 25 maart - Reisverslag uit Naruto, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu Woensdag 25 maart - Reisverslag uit Naruto, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu

Woensdag 25 maart

Door: Philip

Blijf op de hoogte en volg Philip

25 Maart 2015 | Japan, Naruto

Vanmorgen om kwart over 5 gewekt door m'n Japanse slaapmaatje. Om 6 uur ontbijten dus tijd om op te staan (vond hij...) ik heb me nog even omgekeerd en om half 6 ging deze Jap zich toch echt zorgen maken.. Ik schatte in dat het ontbijt om 6 uur belangrijk was, dus toch ook maar m'n bed uitgekomen. En inderdaad, strak om 6 uur werd er in het winkeltje waar ik me gisteren gemeld had, een Japans ontbijt geserveerd. Toen ik om 3 minuten over zes aan kwam lopen, kwam er al iemand aan om me op te halen.. Want 6 uur is 6 uur! Het was weer een heerlijk ontbijtje. Buiten de mensen met wie we gisteren nog wat gedronken hadden (tot nog toe geen Muga, geen rijstewijn maar gelukkig wel bier) was er nog een tweede vrouw tevoorschijn gekomen. Die was ik de dag ervoor al tegengekomen toe ze mij met een ongelooflijk tempo voorbij denderde. Er werd een hoop gelachen tijdens het ontbijt en ik moest alle tropische verrassingen uitproberen. En natuurlijk foto's van die hollander als hij probeert een glibberig en plakkerig goedje met zijn stokjes naar binnen te werken. Ik had de lachers weer op m'n hand. Ik moest nog het een en ander regelen terwijl mijn Japanse vrienden er al weer klaar voor waren. "Loop maar vast dan kom ik er straks achteraan" Zo dat gaf wat rust... Een half uurtje later was ik ook zo ver. Voor vertrek kreeg ik van de gastvrouw nog een lunch pakketje mee. De snelle Japanse vrouw kwam weer terug gerend. Ze was haar stok vergeten. De stok die de pelgrims bij zich hebben vertegenwoordigd de voeten van Kobo Daisi. De pelgrim dient deze stok ten alle tijden goed te verzorgen. Bijvoorbeeld aan het eind van de dag moeten zijn voeten gewassen worden. Als je gaat rusten zorg je eerst voor je stok, enz, enz. Als je weet hoe belangrijk die stok is begrijp je misschien ook in wat voor mate van paniek deze snelle vrouw was. Uiteindelijk is ze bij de "badhuis chauffeur" in de auto gestapt en hoorde ik later van mijn Japanse vriendjes dat ze haar stok gelukkig weer terug had....
De lucht zag er wederom overwegend blauw uit maar het was nu echt nog koud. Die kou was dankzij mijn innerlijke kacheltje in no time verdwenen want de route begon vrijwel direct met een lange klim. Het was weer een mooi stuk natuur waar ik van mocht genieten. Na een paar uur kwam ik mijn vriendjes en vriendinnetje weer tegen. Speedy Conzales (de vrouw die haar stok kwijt was) was al in geen velden of wegen meer te bekennen. Samen zijn we door gelopen naar uiteindelijk tempel 16. Onderweg gezellig keuvelend. Op aanraden van een van de Japanners hebben we ons lunch pakket genuttigd in een Ossettai huisje. Zo leuk.. Er stond warm water klaar waarmee we koffie maakten en er lag wat fruit. Echt top! En allemaal voor noppes. Zo leuk dat de mensen dit voor de pelgrims doen! Bij tempel 16 scheiden onze wegen. De Ryokan waar m'n vriendjes gaan slapen had geen plek voor mij. Ik moest naar Sakae Takushi. Op zoek naar de juiste Japanse tekens. Er zaten twee soort van zevens in. Gevonden!! Maar dat is een garage... Daar heb ik op internet al eens iets van gezien. Een zenkonyado. Een gratis slaapplaats. Inderdaad! Wat gaaf! Mr Inoue Kenichi heeft hier boven zijn garage een prachtig onderkomen gemaakt voor de pelgrims! Ziet er netjes uit, prima douche en een laten we zeggen 'functioneel' toilet. Ook een wasmachine is aanwezig en mag gratis en voor niets gebruikt worden. Zojuist ook nog wat zoete aardappels gekregen als Ossettai. Er gaat voor alsnog geen dag voorbij zonder verrassingen! Nu snel op zoek naar de WIFI. Want ook hier weer geen mogelijkheid om mijn verhaaltjes met jullie te delen.. En de WIFI gevonden in het onderkomen van mijn vriendjes. Terwijl ik hier in de lobby zit krijg ik spontaan nog een kopje koffie! Zo jullie zijn weer bij. 3 verslagen kunnen jullie weer even mee voor uit. Veel plezier ermee!!

  • 25 Maart 2015 - 11:34

    Ingrid En Joop:

    We hebben ze alle drie verslonden. Ik (Joop) moest bijna koffie bij gaan zetten vanmorgen. Ingrid kreeg geen genoeg van de foto's.

  • 25 Maart 2015 - 11:36

    Piet:

    mooie verhalen Flip gaat goed als ik het zo lees, elke dag een goeie afstand bergop en af.

    Succes,
    Piet

  • 25 Maart 2015 - 13:24

    Carla:

    Net als Joop en Ingrid baalde ik 2 ochtenden dat ik niets te lezen had tijdens mijn werkontbijt.....gelukkig tijdens lunchpauze vandaag alles weer ingehaald. Moet alle verslagen wel 2x lezen, want het is nu alweer zo indrukwekkend dat ik te snel alles wil lezen. Volgens mij moet je nog een beetje acclimatiseren tussen al die Japannertjes en hun gebruiken en eigenaardigheden, maar dat is ook logisch en heb je tenslotte 7 weken de tijd voor. Succes en tot het volgende verslag!

  • 25 Maart 2015 - 16:34

    Carolien:

    Zo helemaal weer bij.......wat gaaf allemaal zeg......mooi foto's ook.
    groetjes en tot het volgende verslag.

  • 25 Maart 2015 - 17:41

    Ruth:

    Understand not every word in your story but all your beautiful photos show me a wonderful pilgrimage, lot of fun, nice people, "fish in motion" , fantastic nature and buildings! You do right :-)
    "........ and when nothing goes right, go left " ;-)

  • 25 Maart 2015 - 21:41

    Harry:

    Prachtige verhalen Flip........hou je taai en geniet van al het moois !!

  • 25 Maart 2015 - 22:01

    Dennis:

    Super om te horen dat het goed gaat! In dit tempo ben je over 4 weken al klaar! En is de sushi daar nou lekkerder dan hier?:p Het huis is inmiddels spik en span en kan er wel aan wennen zo met z'n 2tjes. Kijk uit naar je volgende verslag. Knuffel van 46a

  • 26 Maart 2015 - 10:38

    André:

    Volgens mij vermaak je je prima daar in je eentje . Wat een avontuur weer zeg leuk om te lezen .
    Ben inderdaad ook erg benieuwd naar het eten daar !? Hoe gaat het met je Japans inmiddels al wat bij geleerd ? Heel veel succes nog en hou je taai ............

  • 26 Maart 2015 - 23:04

    Herman:

    Alleen al bij de titel kreeg ik visioenen van regen, stapelbedden met rubber sheets, slapen naast de wc, die de hele nacht gebruikt wordt etc...
    Maar gelukkig is de werkelijkheid compleet anders, je doet het weer goed maatje!

    Op naar de volgende tempel en een mooi verhaal, ik kan niet wachten om het te lezen!

  • 31 Maart 2015 - 22:16

    Paul:

    Hoi Philip, je geniet er echt van hé, dat blijkt wel uit je stoere verhalen en de mooie kliekjes.
    Kan ook niet anders, wat een geweldig avontuur. Ga zo door man en doe ze daar de groeten van mij. Hier mogen we ook niet klagen. Had je het goede nieuws van afgelopen maandag al vernomen ? Je gaat het vernemen. Hou alles heel, blijf genieten en hou ons graag op de hoogte. Bye Paulus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Naruto

Japan, 88 tempels van Shikoku

Afgelopen jaar via de Camino Francess naar Santiago de Compostella gelopen. Thuis gekomen met een gevoel waar ik de hele wereld mee aan kon. Helaas bleek mijn wereld waarin ik verwachtte thuis te komen niet meer te bestaan. Een donderslag bij heldere hemel. Dus alle plannen aan de kant en alle energie gebruiken om een scheiding tot een goed einde te brengen. Na 5 lange maanden was dit een feit.

En dan...scheiding is rond en ik zit redelijk in m'n vel. Het leven gaat door, ik doe m'n best er het beste van te maken maar ben de laatste tijd super emotioneel....

Dus er moet iets gaan gebeuren...dat gevoel en de energie dat ik had opgebouwd in Spanje was onbeschrijfelijk. Als ik dat nog een keer terug kan krijgen....
Nagedacht over een tweede Camino, misschien Camino del Norte of toch maar de via Roma.... Of nog een keer hetzelfde als vorig jaar, de Camino Francess, zou dat weer zo mooi worden?
Tijdens de camino vertelde een van de medepelgrims over de 88 tempels van Shikoku... Japan.... Dat is een enorme uitdaging, zeker als je in tegenstelling tot vorig jaar, deze reis zonder je maatje gaat maken omdat hij nooit zo lang in een vliegtuig gaat zitten...

Afijn, na een paar weken wikken en wegen de knoop doorgehakt. Vrij gevraagd en een ticket besteld.... Japan, Shikoku, 88 tempels, 7 weken en een route van 1200km. 20 maart vertrek!

De gevoelens zijn gemixt. Heel gaaf dat ik dit mag en kan doen! Aan de andere kant ook heel spannend. Er lopen slechts een 1000 man per jaar deze route. (In tegenstelling tot de Camino waar alleen in augustus van vorig jaar al 52000 mensen in Santiago zijn aangekomen) De rest van de mensen die de tempels bezoeken doen dit per auto, trein, bus of fiets. Er wordt weinig Engels gesproken, de bewegwijzering is slecht, mijn Japans gaat niet veel brengen, etc, etc. Oftewel een heel groot avontuur vol onzekerheden en uitdagingen. Dat het maar snel 20 maart mag zijn!!

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2015

Donderdag 7 mei

07 Mei 2015

Woensdag 6 mei

06 Mei 2015

Dinsdag 5 mei

05 Mei 2015

Maandag 4 mei

04 Mei 2015

Zondag 3 mei
Philip

Actief sinds 25 Jan. 2015
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 18081

Voorgaande reizen:

20 Maart 2015 - 08 Mei 2015

Japan, 88 tempels van Shikoku

Landen bezocht: