Vrijdag 27 maart - Reisverslag uit Naruto, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu Vrijdag 27 maart - Reisverslag uit Naruto, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu

Vrijdag 27 maart

Door: Philip

Blijf op de hoogte en volg Philip

27 Maart 2015 | Japan, Naruto

Vanmorgen in het donker, om half zes, net voordat de zon op kwam, vertrokken richting de drie kilometer verderop gelegen tempel 20. Een heel stevig begin van wat uiteindelijk een lange en pittige dag werd. Ik ben zoals ik al schreef m'n eigen tempo gaan lopen en dat beviel goed. Zeker berg op, maximaal alle energie eruit en niemand die me stoort. Tijdens de klim nog twee oude bekenden voorbij gegaan en daarna was de berg voor mij alleen. Zwaar bezweet, flink buiten adem, als eerste aangekomen bij deze tempel. Even genoten van de rust. Op de achtergrond hoorde je wat gezang van monniken die in dit complex wonen. Het was windstil en een strak blauwe lucht.
Heb alle tijd gehad om weer op adem te komen en het tempelcomplex te verkennen omdat m'n reisgenootjes er een half uurtje langer over deden en ik toch maar besloten had om bij iedere tempel op ze te wachten. Kaarsje en wierook aangestoken. Daarna een man ontmoet van wie ik spontaan een gekleurd armbandje kreeg als Ossettai. Vanuit het laatste onderkomen een ontbijtje (een homp plakrijst gevuld met wat vis) meegekregen. Mooi moment om dat tot me te nemen. Een bankje dat bij een boom stond een paar meter verplaats zodat ik in de zon kon genieten van deze hap rijst. Ik moet zeggen, ik heb betere ontbijtjes gehad. In deze rijstballen zat maar weinig vulling. Daarna door naar tempel 21. Eerst berg af en daarna..... inderdaad weer zo'n zelfde energie verslindende berg op. De route liep door een schitterend natuurgebied. Een heel mooi onderhouden pad dat door schitterend bos liep, langs een kronkelende rivier, de ene keer loofbomen en later weer bamboe. Ik heb echt m'n ogen uitgekeken. De bomen hebben een onnatuurlijke bruine kleur, alsof ze geverfd zijn. Ik heb het volgens mij in Vietnam ook al eens gezien. Net voor de tempelingang is er nog een pad naar rechts. Hier, nieuwsgierig als ik ben maar eens ingelopen. Ik kwam uit bij een rotsblok aan de rand van de berg. Dit massieve blok was te beklimmen was met een gereedstaande ladder. Boven op de rots een klein kapelletje. Geen hekken en enorme diepte rondom dit blok. Wat er dan niet allemaal door je hoofd heen schiet. Enigszins met knikkende knieën om het tempeltje heen geschuifeld. Wat een een uitzicht. En wat een gevaar om daar te zijn. Gelukkig weer heelhuids beneden gekomen. Tempel 21 is omgeven door enorme bomen. Hij wordt ook wel de Western Kõyasan genoemd omdat de gebouwen op gelijke manier zijn gebouwd als op Mount Koya waar ik vorige week zaterdag Kobo op ben gaan halen. Bij deze tempel vond weer eens een reünie plaats van diverse mensen die we de afgelopen dagen ontmoet hebben. Daarna afgedaald en geluncht in een restaurantje!! Heerlijk zitten smikkelen. Vervolgens door gelopen naar de laatste tempel van deze vrijdag. Tempel 22. Het was inmiddels echt warm geworden. Helaas heb ik mijn onder armen verbrand omdat ik dacht dat het nog wel zonder zonnebrand kon.... Ik moet ook niet denken.... Dus vandaag met een temperatuur van meer dan 20 graden heerlijk met m'n vest aan gelopen.
Na tempel 23 nog een kilometer of 12 naar de kust. Het werd uiteindelijk echt een lange dag. 5 kilometer voor het einde kwam de eigenaar ons tegemoet rijden. Of we al mee wilden rijden naar het onderkomen. Daar bedankten we voor. We zouden dit op eigen kracht volbrengen. M'n maatjes hebben wel hun rugzak meegegeven. Ik heb daar vanaf gezien. Die garderobekast op m'n rug ga ik op eigen kracht Shikoku rondslepen.
Uiteindelijk was de zon net onder toen we aan kwamen bij de zee en ons onderkomen voor deze nacht. Yuki So. Deze dag dus onderweg geweest van zonsopgang tot zonsondergang. Dat soort dagen wil ik niet al te vaak meer maken...Ons gezamenlijke bad stond al weer te wachten. Vandaag een bad met uitzicht op zee. Helaas was het al donker dus weinig zee meer te zien.
Daarna een fantastisch diner. Vers gebakken vis, sashimi, overheerlijk gefrituurde visballen, allerlei kleine bakjes met lekkers en natuurlijk ijskoud bier. Het onderkomen voor morgen nacht is ook weer geregeld. Het ongeveer 30 km verderop gelegen Kaizan-sõ.

  • 27 Maart 2015 - 22:05

    Arthur:

    Hé joh,

    Een beetje rustig aan met die verslagen!! Er zijn ook nog mensen die moeten werken!!

    Ik kan het lezen niet bijhouden!!

  • 27 Maart 2015 - 22:49

    Linda:

    Ik was te voorbarig naar het vragen van de temp van je vorige blog,lekker weertje hoor!
    En dat badderen is wel een komisch verhaal,volgens mij doe je je ogen dicht en denk je gewoon aan een stel lekkere vrouwen,en dat geeft natuurlijk weer veel energie ;)

  • 27 Maart 2015 - 23:17

    Willem:

    Hey Philip,

    Ben aangehaakt met het lezen van je wandel avonturen, geweldig om zo over je schouder mee tekijken.

  • 28 Maart 2015 - 10:48

    Ave:

    Hi Philip
    Het was weer heerlijk om dit verslag te lezen.
    Het is of ik er toch een beetje bij ben.
    Vervelend dat je nu al last van zonnebrand hebt, dus in het vervolg smeren maar.
    Je gebruikt al veel Japanse woorden en namen, knap hoor
    Leek me wel verleidelijk om je rugzak mee te geven flink van je dat je het niet deed.
    De eerste week zit er op en je bent al veel mooie dingen tegen gekomen.
    Nou tot het volgende blog
    Groetjes Ave

  • 28 Maart 2015 - 11:48

    Bert:

    Hoi Phillip,
    Je 1e week zit er alweer op. Je bent lekker op dreef met wandelen en bloggen. Leuk om er zo toch een beetje een idee te krijgen hoe het gaat en hoe het daar is.
    Ik hoop dat er al een beetje ballast uit je rugzak is verdwenen

  • 28 Maart 2015 - 11:51

    Bert:

    er moest nog een stukje reactie bij....
    Geniet ervan dan doen wij dat ook dmv je verhalen.

    Gr Bert

  • 28 Maart 2015 - 13:07

    Ingrid En Joop:

    Weer genoten van je blog. We staan versteld over de dingen die je meemaakt. Een stevige vis om met een paar stokjes naar binnen te werken.

  • 28 Maart 2015 - 14:07

    André:

    Hoi Flip leuke verhalen weer en wat gaat het hard tempel 22 alweer als je zo doorgaat ben je in 2 weken klaar man . Ben overigens wel jaloers op al dat eten daar , ziet er heerlijk uit .
    Groetjes
    André

  • 28 Maart 2015 - 14:29

    Francois-san:

    Hoi Philip,
    Geweldig hoe je van het Japanse land geniet. Mooie belevenissen zeg!!!
    Ik denk dat het koppie al aardig leeg aan het raken is na zo'n week en
    zo'n laatste dag met twee "klimmetjes" van 500 meter. Dat je zo geniet
    van de natuur is echt een meepakker. Heb je al van de kersenbloesem
    (sakura) genoten, of is het daar nog iets te vroeg voor. De japanners
    zijn daar altijd lyrisch over en ik moet zeggen terecht. Lekker genieten
    onder een kersenboom met een biertje en kletsen met (henro)vrienden.
    Ik zag dat je volgende etappe hoofdzakelijk vlak is, dus probeer je lichaam
    wat te laten recupereren. Die Japanse baden (onsen) zijn daar overigens perfect
    voor. Je kan er echt alle vermoeidheid en stress van je af laten lopen!!!
    Je volgende plek heb ik proberen op te zoeken. Het ligt volgens mij aan een haventje.
    Mooie locatie en weer lekker eten zo te zien. De naam Kaizan staat denk ik voor
    Zee-berg (海山-SO旅館), het eerste tekentje staat voor zee (umi) en het tweede
    voor berg (yama, ook wel san of zan genoemd), het so zal wel zoiets als herberg of
    riyokan betekenen. Ik laat me weer even gaan met mijn fascinatie voor de
    Japanse taal. Ik denk wel dat je met een flinke woordenschat terugkomt
    als ik het zo lees en zeker van de Engels sprekende japanners je uitleg zullen
    geven. Mooi om al je verhalen te lezen, blijf genieten van dat prachtige land
    met al z'n bijzonderheden en eigenaardigheden. Nu even wat afstanden
    overbruggen, maar tempel 27 wordt weer een toppertje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Naruto

Japan, 88 tempels van Shikoku

Afgelopen jaar via de Camino Francess naar Santiago de Compostella gelopen. Thuis gekomen met een gevoel waar ik de hele wereld mee aan kon. Helaas bleek mijn wereld waarin ik verwachtte thuis te komen niet meer te bestaan. Een donderslag bij heldere hemel. Dus alle plannen aan de kant en alle energie gebruiken om een scheiding tot een goed einde te brengen. Na 5 lange maanden was dit een feit.

En dan...scheiding is rond en ik zit redelijk in m'n vel. Het leven gaat door, ik doe m'n best er het beste van te maken maar ben de laatste tijd super emotioneel....

Dus er moet iets gaan gebeuren...dat gevoel en de energie dat ik had opgebouwd in Spanje was onbeschrijfelijk. Als ik dat nog een keer terug kan krijgen....
Nagedacht over een tweede Camino, misschien Camino del Norte of toch maar de via Roma.... Of nog een keer hetzelfde als vorig jaar, de Camino Francess, zou dat weer zo mooi worden?
Tijdens de camino vertelde een van de medepelgrims over de 88 tempels van Shikoku... Japan.... Dat is een enorme uitdaging, zeker als je in tegenstelling tot vorig jaar, deze reis zonder je maatje gaat maken omdat hij nooit zo lang in een vliegtuig gaat zitten...

Afijn, na een paar weken wikken en wegen de knoop doorgehakt. Vrij gevraagd en een ticket besteld.... Japan, Shikoku, 88 tempels, 7 weken en een route van 1200km. 20 maart vertrek!

De gevoelens zijn gemixt. Heel gaaf dat ik dit mag en kan doen! Aan de andere kant ook heel spannend. Er lopen slechts een 1000 man per jaar deze route. (In tegenstelling tot de Camino waar alleen in augustus van vorig jaar al 52000 mensen in Santiago zijn aangekomen) De rest van de mensen die de tempels bezoeken doen dit per auto, trein, bus of fiets. Er wordt weinig Engels gesproken, de bewegwijzering is slecht, mijn Japans gaat niet veel brengen, etc, etc. Oftewel een heel groot avontuur vol onzekerheden en uitdagingen. Dat het maar snel 20 maart mag zijn!!

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2015

Donderdag 7 mei

07 Mei 2015

Woensdag 6 mei

06 Mei 2015

Dinsdag 5 mei

05 Mei 2015

Maandag 4 mei

04 Mei 2015

Zondag 3 mei
Philip

Actief sinds 25 Jan. 2015
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 18087

Voorgaande reizen:

20 Maart 2015 - 08 Mei 2015

Japan, 88 tempels van Shikoku

Landen bezocht: