Dinsdag 7 april - Reisverslag uit Kōchi-shi, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu Dinsdag 7 april - Reisverslag uit Kōchi-shi, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu

Dinsdag 7 april

Door: Philip

Blijf op de hoogte en volg Philip

08 April 2015 | Japan, Kōchi-shi

Vanmorgen weer om 6 uur opgestaan. Helaas weer een grauwe dag. Dus wederom moeten beginnen in regenkleding. Na 4km ging het bijna fout. Waar ik gewaarschuwd was een bepaalde route niet te nemen, werd ik er door de bewegwijzering wel heen gestuurd. Nog voor ik echt de fout in kon gaan, stopte er een auto, de bestuurder stapte uit, nam mij aan de arm mee naar een bordje wat klaarblijkelijk vertelde dat de weg afgesloten was. Helaas onleesbaar voor mij...Ook hier dus gelukkig weer een behulpzame Japanner. Daarna door richting de Sumimizu pelgrims pas. Alle Japanners bleven de hoofdweg volgen... Even getwijfeld en toch maar de pas genomen. Het was een pittige klim, weinig zicht omdat het geheel verstopt lag in een dikke regenwolk. Maar wel een heerlijke wandeling. Het hoogste punt lag op 350 meter. Langs de route hing meerdere heggenscharen!? Waarschijnlijk om je mee door het oerwoud heen te vechten in het geval het één en ander is dichtgegroeid. Gelukkig viel het allemaal wel mee en zonder het gewicht van een extra heggenschaar deze pas bedwongen.
Ben wel twee keer onderuit gegaan. Eén keer pootje gehaakt door een boomwortel en een keer uitgegleden. En als je dan daar zo in je eentje ligt, moet je niet te lang gaan nadenken over het idee dat je daar op dat bergpad bijvoorbeeld een been zou breken.. Ik vermoed dat het wel even geduurd had voor ik gevonden was...Ik ben er in ieder geval helemaal niemand tegen gekomen... Dus na de tweede valpartij maar wat rustiger door gegaan.
Na de pas kwam ik weer diverse Japanse pelgrims tegen. Van één van hen nog een lekker sinaasappeltje gekregen.
Verder op de route een bakkerij met een enorme hoeveelheid lekkers in de vitrine. Omdat het bijna etenstijd is bedwing ik mezelf en maak ik alleen een foto van dit lekkers. Ik loop door en achter me gaat de deur van de bakkerij open. Ik word terug geroepen voor een Ossettai in de vorm van een stuk chocolade taart.... Gelukkig mag je de Ossettais niet weigeren. Dit vrouwtje weer blij gemaakt met een klompje en m'n weg vervolgt naar tempel 37. Om een uur of drie deze tempel bereikt. Een paar Japanners die de dag ervoor had leren kennen bleven hier slapen.... 10 km verderop ligt een resthut bij een badhuis met sauna... (Kobushi-no-Sato) de benen voelden nog goed dus besloten toch deze 10km er bij te pakken. Uiteindelijk werd dit een dag van maar liefst 43 kilometertjes. Bij de resthut aangekomen lag hier al een rugzak en slaapzak. In het badhuis gevraagd of ik hier mocht slapen en na akkoord mijn helft van deze hut ingenomen. Daarna het badhuis in. Heerlijk relaxen. Drie baden en een sauna. Aan het eind nog en kwartiertje plaatsgenomen in zo'n elektrische massagestoel. Dat was welverdiend vandaag...
Daarna met m'n nieuwe Japanse slaapmaatje, Hayato Ihara, de 's middags bij de supermarkt vergaarde sushi genuttigd. Als afsluiter in het badhuis nog wat gedronken en bijtijds gaan slapen. Voor het eerst in de buitenlucht......

Francois, over veerboten gesproken, ik zit er aan te denken om rond tempel 50 één of twee dagen naar Heroshima te gaan. (Als het tegen die tijd nog in m'n schema past..) als je nog adviezen heb dan hoor ik het graag!

  • 08 April 2015 - 09:43

    Ave:

    Wat een lange trip was dat 43 km.
    En valpartijen dat is weer goed afgelopen
    Hoop dat het overnachten in de buitenlucht is mee gevallen.
    Je bent een kanjer.
    Dit gezegd hebbende groet ik je.
    Liefs Ave

  • 08 April 2015 - 12:27

    Carla:

    43 km......da's vanaf Oosterhout naar Eindhoven en dan géén verharde weg! Maar goed dat je het juiste pad hebt genomen zeg! Je hebt nu eenmaal niemand bij je om de enthousiasme te temperen, dus geen onnodige risico's nemen. Fijn dat je zo goed op schema ligt, geeft straks wat lucht voor wat andere dingen.
    Ondanks het feit dat Japanners zeer schoon zijn, heb ik wel iets gelezen over het feit dat je moet oppassen met die slippers bij de toiletten, in verband met (voet)schimmels....................Veel sucess weer!

  • 08 April 2015 - 21:02

    Francois-san:

    Hoi Philip,
    Ik neem aan dat je Hiroshima bedoeld, dat ligt inderdaad dicht bij Matsuyama en tempel 50.
    Zelf ben ik alleen naar Nagasaki geweest en met de Shinkansen langs Hiroshima gescheurd (300 Km/uur). Maar ik ga eens navragen wat de mogelijkheden zijn. We hebben wat tijd, want dat is nog wel 350 km. In jouw tempo is dat minder dan 2 weken, dus ik moet mij enigszins haasten.
    Mooi he die massagestoelen en dat relaxen etc. Prachtig dat je er zo van geniet.
    De dagelijkse stress van de japanners is enorm hoog dat de spieren zo stijf worden dat zo´n massage een must is. Maar ook alle natuurtherapie is een onderdeel van hun leven.
    Voor jou op deze tocht een uitkomst, met die enorme afstanden die je aflegt.
    Een warme pleebril is ook zo´n mooi voorbeeld, de eerste keer denk je, nou m´n voorganger is er echt maar net van af.
    Succes met de route naar tempel 38.
    Ron heeft wel gelijk, maar het is inderdaad not done, alleen voor "wetenschappelijk" onderzoek zeggen ze in Japan. Ben jij tijdelijk een wetenschapper?

  • 09 April 2015 - 11:50

    Ingrid En Joop:

    Nou nou, we hebben net de foto's op Facebook bekeken. Ik dacht dat de dag van de "zeven" heuvelendag in de vierdaagse van Nijmegen zwaar was. Hier past maar één opmerking: "Diep respect" Doe alsjeblieft voorzichtig in die tunnels.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Kōchi-shi

Japan, 88 tempels van Shikoku

Afgelopen jaar via de Camino Francess naar Santiago de Compostella gelopen. Thuis gekomen met een gevoel waar ik de hele wereld mee aan kon. Helaas bleek mijn wereld waarin ik verwachtte thuis te komen niet meer te bestaan. Een donderslag bij heldere hemel. Dus alle plannen aan de kant en alle energie gebruiken om een scheiding tot een goed einde te brengen. Na 5 lange maanden was dit een feit.

En dan...scheiding is rond en ik zit redelijk in m'n vel. Het leven gaat door, ik doe m'n best er het beste van te maken maar ben de laatste tijd super emotioneel....

Dus er moet iets gaan gebeuren...dat gevoel en de energie dat ik had opgebouwd in Spanje was onbeschrijfelijk. Als ik dat nog een keer terug kan krijgen....
Nagedacht over een tweede Camino, misschien Camino del Norte of toch maar de via Roma.... Of nog een keer hetzelfde als vorig jaar, de Camino Francess, zou dat weer zo mooi worden?
Tijdens de camino vertelde een van de medepelgrims over de 88 tempels van Shikoku... Japan.... Dat is een enorme uitdaging, zeker als je in tegenstelling tot vorig jaar, deze reis zonder je maatje gaat maken omdat hij nooit zo lang in een vliegtuig gaat zitten...

Afijn, na een paar weken wikken en wegen de knoop doorgehakt. Vrij gevraagd en een ticket besteld.... Japan, Shikoku, 88 tempels, 7 weken en een route van 1200km. 20 maart vertrek!

De gevoelens zijn gemixt. Heel gaaf dat ik dit mag en kan doen! Aan de andere kant ook heel spannend. Er lopen slechts een 1000 man per jaar deze route. (In tegenstelling tot de Camino waar alleen in augustus van vorig jaar al 52000 mensen in Santiago zijn aangekomen) De rest van de mensen die de tempels bezoeken doen dit per auto, trein, bus of fiets. Er wordt weinig Engels gesproken, de bewegwijzering is slecht, mijn Japans gaat niet veel brengen, etc, etc. Oftewel een heel groot avontuur vol onzekerheden en uitdagingen. Dat het maar snel 20 maart mag zijn!!

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2015

Donderdag 7 mei

07 Mei 2015

Woensdag 6 mei

06 Mei 2015

Dinsdag 5 mei

05 Mei 2015

Maandag 4 mei

04 Mei 2015

Zondag 3 mei
Philip

Actief sinds 25 Jan. 2015
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 18086

Voorgaande reizen:

20 Maart 2015 - 08 Mei 2015

Japan, 88 tempels van Shikoku

Landen bezocht: