Woensdag 8 april - Reisverslag uit Kōchi-shi, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu Woensdag 8 april - Reisverslag uit Kōchi-shi, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu

Woensdag 8 april

Door: Philip

Blijf op de hoogte en volg Philip

08 April 2015 | Japan, Kōchi-shi

Wat een nacht... Echt geen oog dicht gedaan! Misschien af en toe een half uurtje, maar veel is t niet geweest.. Toen we na het laatste biertje naar onze hut liepen, begon het te regenen en het is niet meer droog geweest. Ergens om een uur of één is het gaan hozen en onweren. En dan nog het verkeer dat de hele nacht voorbijraast. Oh ja, ik vergeet nog het belangrijkste....HET WAS KOUD!!! En dan bovendien nog een ander klein dingetje... Toen ik gisteravond in het hutje kwam viel het mij op, dat m'n hagel nieuwe luchtbed half leeg was. Ik hoopte nog dat ik 'm niet goed opgeblazen had maar helaas. Na een half uur lag ik op de houten bank. Het luchtbed was slechts isolatie. De demping die deze uitvinding zou moeten geven, was verdwenen. Ik kan me nog herinneren dat ik aan de verkoper vroeg of dat niet snel lek ging zo'n lichtgewicht luchtbed. "Nee hoor mijnheer, ijzersterk. Ik heb er zelf ook één...."
Zodra het licht werd, heb ik me van deze martelgang verlost. Gelukkig was het badhuis al weer geopend. Daar even opgefrist en naar het toilet.. Een verwarmde toiletbril!! En dat na zo'n nacht, daar wil je nooit meer vanaf komen... Wat een heerlijkheid!!
Daarna op stap. M'n Japanse slaapmaatje wilde op me wachten maar ik de dag ervoor gezien dat hij net even iets te hard liep. En zoals ik me voelde, ging dat het niet worden vandaag. Dus afscheid genomen en eerst bij de receptie van het badhuis een degelijk hotel laten regelen voor de komende nacht. De receptionist kon het niet nalaten me een beetje uit te lachen. Maar ja, ik kon hem geen ongelijk geven. Hij een mooi hotelletje gevonden op een minder mooie afstand van 37 km afstand. Voordeel... Weer een hotel met bad en sauna. Deze keer in een iets grotere plaats. Dus maar een keer zonder diner gereserveerd in de hoop een leuk restaurant te vinden. De wandeling was echt zwaar vandaag. Ik kon goed merken dat ik een hele nacht heb liggen ploeteren op een houten bankje. M'n lijf heeft gewoon geen tijd gekregen om te herstellen van de 43 km van de dag ervoor. Iedere kilometer vandaag was er één. Na 10km een ontbijtje in de vorm van sushi van de supermarkt. Hier ook een heerlijk bakje koffie van versgemalen bonen gevonden!! Wat een verwennerij. Inmiddels werd het iets warmer en ook weer droog genoeg om m'n regencape op te bergen. Ik kan me haast niet meer heugen dat ik hier een dag mooi weer heb gehad. Voordeel is wel dat het lekker koel is om te lopen. Deze route gaat over bergpaadjes, langs de kust via een doorgaande autoweg. Ook weer een stuk zandstrand met, zoals hier bij ieder zandstrand, surfers. De hele dag niet één andere pelgrim tegengekomen. Komt waarschijnlijk omdat ik 10 km voorbij de laatste tempel gestopt ben daar zijn geen normale slaapplaatsen te vinden. En dan ook nog eens voor zevenen begonnen, dan loop je net iedereen mis.
Uiteindelijk om kwart over drie aangekomen in m'n hotel, Kokomo. Hier eerst de was gedaan, blog geplaatst en genoten van de sauna en het bad.
Daarna de stad in voor een hap eten. De taxi chauffeur heeft me afgezet bij een visrestaurant. Chika. De serveerster kijkt bedenkelijk als ik aangeef niet gereserveerd te hebben. Het is erg druk maar voor mij alleen is er gelukkig nog wel een plaatsje vrij. Een lange, ronde bar, om de keuken heen. En een tweede verdieping waar alles naartoe werd gehesen met een dienblad dat in de takels hing. Nu heb ik al best wat vis gegeten hier in Japan maar wat ik hier voorgeschoteld kreeg..... is wel zooooo lekker!! Ik bleef bestellen. Ze hebben ook walvis op de kaart maar die sla ik over.. Er is voldoende ander lekkers. M'n serveerster mag kiezen voor mij, en dat doet ze zooo goed. Ik zit hier echt maximaal te genieten!! Ik ben zojuist nog overgehaald om als dessert vanille ijs met sweet patato's, zoete aardappels, te bestellen. Ik had echt m'n bedenkingen, mocht het ook teruggeven als ik het niet lekker vond. Maar ook dit weer zoooo lekker of zoals ze hier in Japan zeggen, oishii!!!

  • 08 April 2015 - 15:20

    Ron:

    Vanille ijs met aardappelen klinkt inderdaad goor, maar er zijn vreemdere combinaties denkbaar.

    Je had die walvis moeten eten. Die kans krijg je nooit meer, tenminste als het aan Greenpeace ligt

  • 08 April 2015 - 21:54

    Ave:

    Zo een nacht met noodweer lek luchtbed en kou wil je niet nog een keer mee maken.
    Gelukkig maakte de verwarmde toiletbril weer wat goed.
    Sterkte voor je volgende wandelingen
    Veel plezier
    Groetjes Ave

  • 09 April 2015 - 12:06

    Ingrid En Joop:

    Hoe vaak moet ik het nog zeggen: "als een winkelier of autohandelaar of verzekeringsagent of hypotheekvestrekker zegt dat hij er zelf ook zo één heeft, weet je zeker dat je getild wordt."

    Wij persoonlijk hebben geen beste herinneringen aan een warme toiletbril. Maar goed, we zullen er in het vervolg anders naar kijken.

    We hebben meelij met je vanwege je slechte nacht. Wel knap dat je deze dag toch hebt volbracht na die ontbering. Wat zal jij vannacht genieten van je bed!!!!!! Zo zie je maar weer. Je weet pas wat je mist als je het niet meer hebt......(LOL)

    Succes morgen (en niet vallen)

  • 10 April 2015 - 16:49

    Yvonne:

    Hi, Philip, begrijp ik het goed dat je uitgerekend de eerste nacht dat je buiten slaapt stortregens hebt gehad....ik zit dat hier, heerlijk in het zonnetje zittend, te lezen....veel respect hoor voor al die ontberingen...en, ja, dan is het toch niet heel errug om zo'n overheerlijke big Mac te verorberen :-)....super om al je reisverslagen weer te lezen...veel plezier weer...

  • 10 April 2015 - 17:03

    Francois-san:

    Tip van Japanse collega: De Shimanto rivier tussen tempel 38 en 39, zo ongeveer waar je nu bent, is de mooiste rivier van Japan. Dus genieten.

  • 10 April 2015 - 17:56

    Piet:

    Flip,

    Petje af na drie dagen bootcamp op lichte heuvels denk ik dat je weet wat je moet doorstaan.
    Mooi om je verhalen te lezen en geen walvissen ze zijn al zo spaarzaam, ga door we spreken elkaar als je terug bent.

    groeten ,
    Piet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Kōchi-shi

Japan, 88 tempels van Shikoku

Afgelopen jaar via de Camino Francess naar Santiago de Compostella gelopen. Thuis gekomen met een gevoel waar ik de hele wereld mee aan kon. Helaas bleek mijn wereld waarin ik verwachtte thuis te komen niet meer te bestaan. Een donderslag bij heldere hemel. Dus alle plannen aan de kant en alle energie gebruiken om een scheiding tot een goed einde te brengen. Na 5 lange maanden was dit een feit.

En dan...scheiding is rond en ik zit redelijk in m'n vel. Het leven gaat door, ik doe m'n best er het beste van te maken maar ben de laatste tijd super emotioneel....

Dus er moet iets gaan gebeuren...dat gevoel en de energie dat ik had opgebouwd in Spanje was onbeschrijfelijk. Als ik dat nog een keer terug kan krijgen....
Nagedacht over een tweede Camino, misschien Camino del Norte of toch maar de via Roma.... Of nog een keer hetzelfde als vorig jaar, de Camino Francess, zou dat weer zo mooi worden?
Tijdens de camino vertelde een van de medepelgrims over de 88 tempels van Shikoku... Japan.... Dat is een enorme uitdaging, zeker als je in tegenstelling tot vorig jaar, deze reis zonder je maatje gaat maken omdat hij nooit zo lang in een vliegtuig gaat zitten...

Afijn, na een paar weken wikken en wegen de knoop doorgehakt. Vrij gevraagd en een ticket besteld.... Japan, Shikoku, 88 tempels, 7 weken en een route van 1200km. 20 maart vertrek!

De gevoelens zijn gemixt. Heel gaaf dat ik dit mag en kan doen! Aan de andere kant ook heel spannend. Er lopen slechts een 1000 man per jaar deze route. (In tegenstelling tot de Camino waar alleen in augustus van vorig jaar al 52000 mensen in Santiago zijn aangekomen) De rest van de mensen die de tempels bezoeken doen dit per auto, trein, bus of fiets. Er wordt weinig Engels gesproken, de bewegwijzering is slecht, mijn Japans gaat niet veel brengen, etc, etc. Oftewel een heel groot avontuur vol onzekerheden en uitdagingen. Dat het maar snel 20 maart mag zijn!!

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2015

Donderdag 7 mei

07 Mei 2015

Woensdag 6 mei

06 Mei 2015

Dinsdag 5 mei

05 Mei 2015

Maandag 4 mei

04 Mei 2015

Zondag 3 mei
Philip

Actief sinds 25 Jan. 2015
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 18150

Voorgaande reizen:

20 Maart 2015 - 08 Mei 2015

Japan, 88 tempels van Shikoku

Landen bezocht: