Zondag 12 april - Reisverslag uit Sukumo, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu Zondag 12 april - Reisverslag uit Sukumo, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu

Zondag 12 april

Door: Philip

Blijf op de hoogte en volg Philip

13 April 2015 | Japan, Sukumo

Vanmorgen om 6 uur ontbijt. Deze minshuku viel uiteindelijk redelijk mee. Beddengoed zag er gelukkig best schoon uit, dus slaapzak ingepakt gelaten en het eten was ook best goed. Vanmorgen zelfs een gebakken ei, in plaats van, zoals de Japanse gasten dit kregen, het rauwe ei bij het ontbijt.
Gisteravond heeft de eigenaar nog een minshuku gereserveerd bij Murote Coast genaamd Minshuku Beach. Klinkt goed!
Het is gelukkig weer droog. Wel bewolkt en winderig. Na 8 km een dorpje. Het is zondag dus bijna alles is dicht. I-pad uit m'n rugzak gehaald en nu, al lopend op zoek naar een open WIFI verbinding. Heel veel netwerken maar allemaal beveiligd. Uiteindelijk een supermarktje. Hier maar eens proberen. Het lukte me niet. I pad ging iedere keer automatisch naar een site waar ik niets mee kon. De meisjes achter de kassa maar eens vragen. Terwijl ik een heerlijk bakje koffie stond te nuttigen waren de dames heeel druk in de weer met mijn I-pad. Er werd zelfs een helpdesk gebeld. Maar helaas, het lukte niet. Dus maar weer door. Kilometertje verderop weer een supermarkt maar nu van een andere keten. En je geloofd het niet maar zowaar een open WIFI verbinding! De verhalen van de afgelopen dagen gepost en nog wat foto's op Facebook geplaatst. Nog even kort wat gechat en de route vervolgd. Het was echt een hele mooie wandeling. Tot aan tempel 40 bijna geen weg gezien. Allemaal wandelpaden door de bossen. Veel klimmen en dalen. Ik heb me weer maximaal uitgeleefd. Rond de middag mezelf maar weer eens getrakteerd op een klein ijsje. Een beker chocolade en vanille ijs van een halve liter... Heerlijk!!
De lunch (sushi) in een enorme supermarkt met een hele grote versafdeling. Hier voor het eerst sinds ik in Japan ben, een half litertje melk op. Ook weer eens lekker!
Na tempel 40 was het nog een kilometer of 10 naar minshuku Beach. Toen ik hier arriveerde, was het toch iets anders dan dat ik me ingebeeld had. Het huishouden van Jan Steen. Binnen en buiten. Wat een zooitje!! Ik ben door de jaren op een hoop plaatsen geweest maar dit was toch echt een overtreffende trap van het negatieve... De lucht van toiletblokjes hing door het hele pand heen. Ik kreeg eerst een kopje koffie. Die was wel erg lekker. Daarna de trap af naar mijn kamer. Dat zag er wel weer netjes uit en...uitzicht op zee! Heel gaaf. Dat maakt weer het een en ander goed. Verder zag het er allemaal niet uit. Toilet stonk naar de eerder genoemde toiletblokjes en badkamer, wederom met uitzicht op zee, kon wel een heeeeel grondige schoonmaak en opknapbeurt gebruiken. Dat het hele pand naar die chemische blokken stonk kwam omdat de deur van het toilet niet goed sloot. Het avondeten was wel weer voortreffelijk! Krab, zeeslakken, sashimi, gebakken vis. Het kon niet op! Vanavond echt niemand in dit onderkomen die een beetje Engels sprak. Ook de eigenaar, zijn vrouw en zijn zoon niet. Wel weer een Japanner die ik de avond ervoor al had ontmoet. Het boeken van een onderkomen voor morgen ging niet makkelijk vandaag. Ik wilde graag een business hotel in verband met de WIFI maar dat werd het niet. Het is een jeugdherberg geworden in Uwajima op 12 kilometer van tempel 41. Het is vanavond begonnen met regenen en dat gaat morgen overdag door. Ik moet er nog even niet aan denken.
Totaal op de teller vandaag 39km. Volgens m'n reisboek, dat uit gaat van de kortste afstand tussen de tempels, heb ik nu 600 van de 1125km erop zitten. 600km in 21 dagen waarvan 1 rustdag. Dus 20 dagen gelopen maakt een gemiddelde van 30km per dag. Als ik dat gemiddelde tot het einde vol weet te houden heb ik nog maar 18 dagen te gaan. En ik heb nog 25 dagen te gaan voordat ik op dag 26 naar huis vlieg. Dus 2 dagen Hiroshima moet lukken. Waarschijnlijk wordt dat aanstaande zaterdag middag of zondag ochtend dat ik op de boot stap. Volgens mijn boekje gaat de fast Ferry 13 keer per dag en de normale boot nog eens 10 keer. Lijkt mij dat ik zaterdag middag wel die kant op moet kunnen komen zodat ik de zaterdag avond in een grote stad kan doorbrengen. De haven ligt op 1 km van tempel 52.... Wordt vervolgt..

  • 13 April 2015 - 11:23

    Kees Joosten:

    Flip, hij gaat lekker! Over de helft van de te lopen afstand en nog niet op de helft van je vakantiedagen. Geniet er nog maar even van, want voor je het weet ben je weer terug in het gekkenhuis dat Nederland heet.

    We verwachten je 9 mei wel op de verjaardag van Jim, zodat je "kapotgelopen, vers en live" verslag kan doen van alle belevenissen die niet geschikt voor de geschreven versie waren.

  • 13 April 2015 - 12:12

    Ave:

    Hallo Philip.
    Fijn dat je qua kilometers al over de helft bent

    Je gaat goed.
    Je zult er wel naar uitkijken om op de boot te stappen.
    Dat wordt een vakantie in een vakantie.
    Je gaat er vast van genieten.
    Kun je 2 dagen zonder rugzak te sjouwen.
    Kijk uit naar je volgende verslag.
    Groetjes Ave


  • 13 April 2015 - 18:21

    Willem:

    Man, wat een tempo - leuk dat je in ieder geval Hiroshima nog mee kan nemen in je plannen - gelijk even twee dagen rustig aan doen en weer krachten opdoen voor het laatste deel van de reis - doe voorzichtig op die gladde paden - gr Willem en Renny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Sukumo

Japan, 88 tempels van Shikoku

Afgelopen jaar via de Camino Francess naar Santiago de Compostella gelopen. Thuis gekomen met een gevoel waar ik de hele wereld mee aan kon. Helaas bleek mijn wereld waarin ik verwachtte thuis te komen niet meer te bestaan. Een donderslag bij heldere hemel. Dus alle plannen aan de kant en alle energie gebruiken om een scheiding tot een goed einde te brengen. Na 5 lange maanden was dit een feit.

En dan...scheiding is rond en ik zit redelijk in m'n vel. Het leven gaat door, ik doe m'n best er het beste van te maken maar ben de laatste tijd super emotioneel....

Dus er moet iets gaan gebeuren...dat gevoel en de energie dat ik had opgebouwd in Spanje was onbeschrijfelijk. Als ik dat nog een keer terug kan krijgen....
Nagedacht over een tweede Camino, misschien Camino del Norte of toch maar de via Roma.... Of nog een keer hetzelfde als vorig jaar, de Camino Francess, zou dat weer zo mooi worden?
Tijdens de camino vertelde een van de medepelgrims over de 88 tempels van Shikoku... Japan.... Dat is een enorme uitdaging, zeker als je in tegenstelling tot vorig jaar, deze reis zonder je maatje gaat maken omdat hij nooit zo lang in een vliegtuig gaat zitten...

Afijn, na een paar weken wikken en wegen de knoop doorgehakt. Vrij gevraagd en een ticket besteld.... Japan, Shikoku, 88 tempels, 7 weken en een route van 1200km. 20 maart vertrek!

De gevoelens zijn gemixt. Heel gaaf dat ik dit mag en kan doen! Aan de andere kant ook heel spannend. Er lopen slechts een 1000 man per jaar deze route. (In tegenstelling tot de Camino waar alleen in augustus van vorig jaar al 52000 mensen in Santiago zijn aangekomen) De rest van de mensen die de tempels bezoeken doen dit per auto, trein, bus of fiets. Er wordt weinig Engels gesproken, de bewegwijzering is slecht, mijn Japans gaat niet veel brengen, etc, etc. Oftewel een heel groot avontuur vol onzekerheden en uitdagingen. Dat het maar snel 20 maart mag zijn!!

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2015

Donderdag 7 mei

07 Mei 2015

Woensdag 6 mei

06 Mei 2015

Dinsdag 5 mei

05 Mei 2015

Maandag 4 mei

04 Mei 2015

Zondag 3 mei
Philip

Actief sinds 25 Jan. 2015
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 18079

Voorgaande reizen:

20 Maart 2015 - 08 Mei 2015

Japan, 88 tempels van Shikoku

Landen bezocht: