Dinsdag 14 april - Reisverslag uit Unomachi, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu Dinsdag 14 april - Reisverslag uit Unomachi, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu

Dinsdag 14 april

Door: Philip

Blijf op de hoogte en volg Philip

15 April 2015 | Japan, Unomachi

Vanmorgen om 7 uur ontbijt. Daarna op pad. Het weer is goed. Beetje bewolkt maar dat houdt het een beetje koel. Vandaag voor het eerst zonder route op m'n GPS. Ik had in de laatste hectische week voor vertrek naar Japan nog snel wat routes gevonden vanaf tempel 1 tot Uwajima. De routes voor het laatste stuk kon ik zo snel niet meer vinden. Dus vanaf vandaag echt goed de pijlen en de routekaarten in de gaten houden. Op de route wat meer pelgrims tegen gekomen dan de afgelopen dagen. De meeste ken ik inmiddels. Één nieuwe, een man met rugzak en een oud volgeladen karretje dat hij meesleurde. Ik ben hem ook maar één keer tegen gekomen. Hij had het zwaar... Al met al zijn het allemaal Japanners die weinig tot geen Engels spreken. Iedere keer als ik voorbij kom, een vriendelijke groet en een lach of opmerking dat ik zo snel ga. Vandaag 3 tempels van de lijst gestreept. Inmiddels ben ik een klein stukje voorbij tempel 43. Qua aantal tempels bijna op de helft. Qua afstand er al dik overheen. (Nu op 658 van de 1125km) Omdat er vandaag niet veel restaurants op de route lagen, vanmorgen een bak sushi bij de supermarkt gehaald als lunch. Ik ben er vandaag ook achter gekomen dat niet alle slangen zich aan de afspraak houden dat het eerst 3 dagen meer dan 25 graden moet zijn geweest voordat ze zich laten zien. Grofweg een meter slang lag op de weg op temperatuur te komen. Ik dacht dat het beest dood was maar toen ik te dicht bij kwam ging hij toch echt bewegen!! Ik heb hem stevig toegesproken dat ie te vroeg uit z'n winterslaap is gekomen... Daarna was geen bospad meer hetzelfde. Ik heb wel 10 slangen gezien echter bleken dit takjes of een stuk touw te zijn. Op de een of andere manier heb ik het niet zo op die beesten.. Bij tempel 43 kwam ik m'n maatje van gisteravond weer tegen. Hij bedankte me nogmaals voor het feit dat ik hem de foto's van de Camino heb laten zien. Hij benadrukte hoe bijzonder hij dat vond. Nog een klein detail dat ik gisteren was vergeten te vermelden... Hij vond mij heel veel weg hebben, als persoon, van de Hollander in de film "the Way" Dit personage loopt de camino om af te vallen. Iedere dag driftig aan de wandel met twee wandelstokken om vervolgens 's avonds al dat harde werk teniet te doen met al het eten dat er voorgeschoteld wordt.... Nu ben ik hier een van de weinige Hollanders, in vergelijk met die Jappen heb ik een buikje, ik eet redelijk veel en ik ben één van de weinigen die met twee stokken loopt....
Het was vandaag maar een dagje van 27km. Lekker bijtijds ingecheckt in Ryokan Matsuchi-ya. Nog een beetje door de stad gewandeld maar hier was niet veel te doen.
Het diner bestond vandaag voornamelijk uit kip schnitzel. Volgens mij voor het eerst een diner waarin, op de standaard aanwezige sashimi na, geen vis werd voorgeschoteld. Wel heerlijke baby bamboe! Tijdens het eten de eigenaresse gevraagd een overnachting voor de volgende dag te regelen in Uchiko. Hetgeen ik voorstelde was al volgeboekt. Maar ze had een leuk alternatief. DaiFuku. Ik kon deze niet vinden op mijn kaart. Gevraagd om haar kaart erbij te halen want ik wilde wel graag weten waar ik heen moest. De kaart werd gehaald maar de lokatie werd niet gevonden. De andere gasten gingen zich ermee bemoeien. De Japanse Henro boeken werden erbij gehaald. Ik zag al gebaren dat ik met mijn gespierde benen best een eind kon lopen.... Dus voorzichtig maar eens goed mee gaan kijken... Wat bleek, Daifuku stond wel degelijk ook in mijn boekje, maar dan we een pagina verder. Vanaf het huidige hotel slechts op een kleine 60km afstand!! Iedereen in een deuk en deze dus maar weer laten annuleren. Nu slaap ik morgen in Minshuku Sharon in Uchiko op ongeveer 32km hier vandaan. De weersvoorspellingen geven 30 Procent kans op regen en inmiddels is het avond en regent en onweert het hier... Hopelijk valt het mee morgen.

  • 15 April 2015 - 09:39

    Ave:

    Oh ik kan me voorstellen dat je nu overal slangen ziet.
    Probeer het van je af te zetten dat geeft wat meer rust .
    Ik weet het dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
    Hoop dat je weer een goede slaapplaats krijgt en lekker eten.
    Sterkte veel plezier
    Groetjes Ave


  • 15 April 2015 - 17:42

    Willem:

    Ik lag in een deuk over de vergelijking van "de Hollander". Ha ha ha ......als het maar lekker is he? - over de helft....... Top man - En je hoofd.....? - We genieten van je verhalen en beleven het een klein beetje mee. Mooie foto's op facebook man - In google earth staan ook leuke foto's van de omgeving - dat geeft voor de ons goed beeld hoe jou omgeving er uit ziet. - Je bent nog steeds op tijd voor je uitstapje naar het vaste land. - dat heb je goed ingeschat - succes - Willem en Renny

  • 15 April 2015 - 20:17

    Francois-san:

    Mooi man, dat je over de helft bent. Echt een enorme prestatie!!! 30 km per dag is voor de echte toppers. De belevenissen die je meemaakt zijn echt bijzonder. Iedere dag een blog geeft een goed beeld van je tocht. De foto's zie ik wel in Nederland (geen facebook). Ik hoor niets van dipjes of fysieke problemen op dit moment, dat is wat anders dan de Camino, waar de gebroken teen je parten speelde. Zijn de tafeltjes te laag om tegenaan te schoppen? Of ben je helemaal zen en zijn alle frustraties verdwenen?
    Slaapzalen van 90 man/vrouw ben je volgens mij nog niet tegengekomen. Ik heb het idee dat deze tocht compleet anders is dan naar Santiago. Met al die oosterse goden ben je volgens mij een wijzer man geworden. Straks zelfs één van de goden betreden (eiland Miyajima bij Hiroshima), dat zal een bijzondere ervaring worden.
    De Shinto godsdienst heeft trouwens heel veel goden, mijn Japanse collega vertelde mij dat er wel één miljoen zijn. Ieder dingetje kan een god zijn, dat is echt bijzonder, zeker als je van jongs af aan met maar één God bent opgegroeid.
    Goede tocht naar tempel 44 toegewenst, flinke klim op het einde heb ik gelezen. Dat is voor jou juist meer motivatie om eens lekker door te pakken.....
    Ik ben benieuwd naar je volgende blog.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Unomachi

Japan, 88 tempels van Shikoku

Afgelopen jaar via de Camino Francess naar Santiago de Compostella gelopen. Thuis gekomen met een gevoel waar ik de hele wereld mee aan kon. Helaas bleek mijn wereld waarin ik verwachtte thuis te komen niet meer te bestaan. Een donderslag bij heldere hemel. Dus alle plannen aan de kant en alle energie gebruiken om een scheiding tot een goed einde te brengen. Na 5 lange maanden was dit een feit.

En dan...scheiding is rond en ik zit redelijk in m'n vel. Het leven gaat door, ik doe m'n best er het beste van te maken maar ben de laatste tijd super emotioneel....

Dus er moet iets gaan gebeuren...dat gevoel en de energie dat ik had opgebouwd in Spanje was onbeschrijfelijk. Als ik dat nog een keer terug kan krijgen....
Nagedacht over een tweede Camino, misschien Camino del Norte of toch maar de via Roma.... Of nog een keer hetzelfde als vorig jaar, de Camino Francess, zou dat weer zo mooi worden?
Tijdens de camino vertelde een van de medepelgrims over de 88 tempels van Shikoku... Japan.... Dat is een enorme uitdaging, zeker als je in tegenstelling tot vorig jaar, deze reis zonder je maatje gaat maken omdat hij nooit zo lang in een vliegtuig gaat zitten...

Afijn, na een paar weken wikken en wegen de knoop doorgehakt. Vrij gevraagd en een ticket besteld.... Japan, Shikoku, 88 tempels, 7 weken en een route van 1200km. 20 maart vertrek!

De gevoelens zijn gemixt. Heel gaaf dat ik dit mag en kan doen! Aan de andere kant ook heel spannend. Er lopen slechts een 1000 man per jaar deze route. (In tegenstelling tot de Camino waar alleen in augustus van vorig jaar al 52000 mensen in Santiago zijn aangekomen) De rest van de mensen die de tempels bezoeken doen dit per auto, trein, bus of fiets. Er wordt weinig Engels gesproken, de bewegwijzering is slecht, mijn Japans gaat niet veel brengen, etc, etc. Oftewel een heel groot avontuur vol onzekerheden en uitdagingen. Dat het maar snel 20 maart mag zijn!!

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2015

Donderdag 7 mei

07 Mei 2015

Woensdag 6 mei

06 Mei 2015

Dinsdag 5 mei

05 Mei 2015

Maandag 4 mei

04 Mei 2015

Zondag 3 mei
Philip

Actief sinds 25 Jan. 2015
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 18095

Voorgaande reizen:

20 Maart 2015 - 08 Mei 2015

Japan, 88 tempels van Shikoku

Landen bezocht: