Maandag 27 april - Reisverslag uit Matsuyama, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu Maandag 27 april - Reisverslag uit Matsuyama, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu

Maandag 27 april

Door: Philip

Blijf op de hoogte en volg Philip

27 April 2015 | Japan, Matsuyama

Nu vroeg Francois of ik al een aardbeving had meegemaakt in Japan. Als ik het nieuws lees en hoor vanuit Kathmandu en Mount Everest kan ik alleen maar zeggen, gelukkig nog niet. Wat een drama daar. Hier gelukkig alles behalve drama. Vanmorgen wel wat te vroeg wakker geworden. De twee mannen met wie ik gisteren aan de babbel was, vertrekken vandaag vroeg want ze willen tempel 75 halen. Dus om 5.00uur al volop rumoer in de minshuku. Mooi moment voor mij om de blog van gisteren te schrijven. Ik heb nu nog internet en weet niet wanneer die luxe weer voorbijkomt. Om 6 uur ontbeten en rond half zeven op pad gegaan. Eerst nog wel afscheid genomen van de gastvrouw en gastheer. Een leuk stel. Foto's gemaakt, bento (lunchbox) als ossettai meegekregen en op pad gegaan. Deze lokatie is, ondanks dat je ook hier vroeg naar bed wordt gestuurd, echt een aanrader. Deze Minshuku bestaat pas elf jaar en dat zie je aan alles. Het is modern en het ziet er goed verzorgt uit. Hij staat ook als aanrader in mijn reisgids vernoemt. En dat is niet voor niets.
Op de een of andere manier voelen m'n benen loodzwaar vandaag. Lijkt wel of gisteren en de dagen ervoor iets teveel zijn geweest...
Gelukkig maar 30km op het programma. Vandaag gaat alles op een heel laag tempo. Het is ook warm dus het rustige tempo is geen overbodige luxe. En...ik heb de tijd.. Na 5 kilometer tempel 67. Ook hier, zoals ik dat vandaag met alles doe, heerlijk de tijd genomen om alles goed te bekijken. 8,8 kilometer verderop tempel 68 en 69. Twee tempels op één lokatie! Dat scheelt weer! Een van deze twee tempels is een betonnen constructie. Heel apart en zeker bijzonder. Daarna 5 kilometer langs een rivier om bij tempel 70 uit te komen. Een tempel met een prachtige toren! Onderweg hier naartoe had er een "verkeersongeval" plaats gevonden. Zo te zien een auto en een fietser die hierbij betrokken waren. De fietser wreef wat bedenkelijk over zijn elleboog maar verder kon ik niet veel ontdekken. De Japanse politie waarschijnlijk wel. Zes man sterk. Één in gesprek met de fietser, twee in gesprek met de bestuurster van de auto, één geüniformeerde fotograaf met een grote camera die foto's aan het maken was van het plaats delict, één van zijn collega's was de auto aan het bekijken voor schade en de laatste deed ditzelfde maar dan bij de fiets. Dat is wat je noemt een grondig onderzoek. Volgens mij zag de laatste agent zelfs wat schade aan de mand die op het stuur van de fiets zat gemonteerd! Heerlijk knullig allemaal. Overigens is het politie bureau hier geen bureau maar een doos, ze zitten hier namelijk in een police box! Net na tempel 70 een echt sushi restaurant. Dat had ik nog niet meegemaakt. Het heeft wel iets weg van een fast food restaurant maar dan anders. Een touch screen aan tafel waarop je besteld en een lopende band waarop de gerechten aan je tafel voorbij komen. Als jouw gerecht er aan komt begint het touch screen te praten en weet je dat je op moet letten. Grappig om een keer meegemaakt te hebben. Tempel 71 is het beoogde eindstation voor vandaag. Ik slaap hier een paar honderd meter vandaan in Fureal Park Mino. Een paradijs voor kinderen want het sterft hier buiten van de glijbanen. Gelukkig ook een mooi hotel en een heerlijke onsen. Om een uur of half vier ingecheckt. Tempel 71, 72 en 73 liggen hier vlak bij. Ik besluit zonder rugzak nog even drie stempels te gaan halen. Kom ik tenminste toch nog aan m'n 35km... Heerlijk zo zonder die 15 kilo op m'n rug. Ik vlieg de berg op! Tempel 71 is prachtig!! Wel weer een enorm trappen stelsel voordat je boven bent maar absoluut de moeite waard. Helaas vergeet ik mijn camera... Die zat nog in m'n rugzak. Dus tempel 71 zelf even googlen. Hij heet Iyadani-ji. Daarna door naar 72 en 73. Deze liggen 400 meter van elkaar verwijderd. Net voor vijf uur de laatste stempel weten te bemachtigen. Bij de laatste tempel gevraagd een taxi te bellen om me terug te brengen naar het hotel. En hier wachtte de beloning voor vandaag. Een heerlijke onsen met sauna en heel veel bubbel en massage baden. Ook een bad waar m'n voeten werden gemasseerd. Daar was ik aan toe! Om zeven uur aan tafel. Geen bekenden vanavond anders dan drie dames die mij naar boven hebben hebben zien speren bij tempel 71. Ze wisten mij prima te imiteren hoe ik met mijn stokken loop... Wederom een heerlijk diner! Het diner heb ik nog even onderbroken om de receptie te vragen mijn onderkomen voor morgenavond veilig te stellen. Dat wordt ryaokan Ebisu-ya bij tempel 80. Uiterlijke inchecktijd 17.00 uur! Het is maar dat je het weet!! Morgenochtend om half zeven een taxi gereserveerd om me weer terug naar de laatste tempel van vandaag te brengen. Ontbijt schiet er dan bij in omdat dat pas vanaf zeven uur geserveerd wordt. Morgen weer een warme dag dus vroeg beginnen en dat ontbijt haal ik onderweg wel ergens.

Wat ik aan het eind van de trip ga doen weet ik nog niet precies. Waarschijnlijk Osaka. Ik heb gisteren vernomen dat ik zoiezo nog terug moet naar mount Koya voor de laatste stempel op het schilderij. Dus Kobo ga ik zoiezo nog even terug brengen. Ik denk dat ik zaterdag weer bij tempel 1 sta. Zondag Koya San (Mount Koya) en dan heb ik de maandag tot de vrijdag ochtend voor het volgende avontuur. Ik weet niet of dat te lang is om alleen maar naar Osaka te gaan. Dus Francois, als je nog ideeën hebt, ik hoor het graag...
En Ron, dat je me niet komt inhalen is toch wel een grapje hé? Ik me hier helemaal uit de naad lopen om op tijd te finishen zodat er wat tijd over is. Hoe kan ik nou zo'n wandeling afronden zonder jou en André? Herman heeft een goed excuus (vliegangst) maar jullie komen toch wel.. Ik beloof je dat je dan niet voor een bruiloft deze kant op hoeft..

  • 27 April 2015 - 20:50

    Ave:

    Wat ga je nu opeens snel langs de laatste tempels.
    Heerlijk dat je nog wat tijd over houd voor een soort vakantie.
    Deze week nog even doorbijten.
    Groetjes Ave

  • 27 April 2015 - 23:17

    Francois-san:

    Hoi Philip,
    Hier de tips voor je reserve dagen. Ik heb de coördinaten (Nord,East) er maar bij gedaan, dat kan wel eens makkelijk zijn als je er niet helemaal uitkomt, zeker in zo’n grote stad.
    Osaka sightseeing
    - Shinsaibasi ( 34.669065, 135.501331 ) Een van de bekendste uitgaansgebieden van Osaka,
    lekker flaneren en je ogen uitkijken, goed eten, etc. etc. etc.
    - Osaka Castle ( 34.687315, 135.526118 ) Mooi kasteel, een van de grootste in Japan, met een
    museum en op de bovenste verdieping een prachtig uitzicht over het park en een deel van Osaka.
    - Umeda Sky building ( 34.705192, 135.490162 ) Vlak bij Osaka station (niet te verwarren met
    ShinOsaka station wat het Shinkansen station is), voor als je een beetje uitzicht wil over de stad
    Osaka in de frisse lucht.
    - Sinsekai market ( 34.650938, 135.506642 ) Ligt vlak bij de diergaarde en een mooi park. Deze
    markt is erg de moeite waard.
    - National Bunraku Theater ( 34.667176, 135.508681 ) Japans poppenspel, voor als je typische
    Japanse theater cultuur wilt beleven. Kaarten rond de 6.000 yen.
    Nara sightseeing
    - Tōdai-ji Great Buddha Hall 大仏殿, Daibutsuden ( 34.689005, 135.839759 ) Grootste bronzen
    Boeddha in een gebouw ter wereld, een must om gezien te hebben. De weg er naar toe, vanaf het
    station is ook prachtig (tweede deel), zeker nu met de bloesem. Ook zijn de herten die hier overal
    los lopen een schitterende belevenis.
    Kyoto sightseeing
    - Kyoto station is op zich al een belevenis. Gigantische hal met winkels en hotel, ik heb gezien,
    R’dam CS nog niet gezien, maar dit is naar mijn mening nog indrukwekkender.
    - Kyoto tower ( 34.987221, 135.759620 ) recht tegenover de uitgang van het station, voor als je
    een beetje uitzicht wil over Kyoto wilt hebben.
    - Golden tempel; Rokuon-ji ( 35.039238, 135.731724 ), de ultieme bling bling tempel, heel mooi,
    niet groot, maar wel een must als je in Kyoto bent
    - Kiyo Mizudera ( 34.994825, 135.784789 ) Staat op houten palen, de weg er naar toe is een
    belevenis, enorm veel winkeltjes. De constructie van de tempel vond ik indrukwekkend, een
    aanrader.
    - Sanjusangendo ( 34.988943, 135.772432 ) Als je het station uitkomt, rechts af, net over de rivier,
    tempel met 1000 beelden, apart, geen absolute must na zo veel tempels
    - Fushimi Inari Shrine ( 34.967124, 135.772358 ) is een tempel met Senbon (1000) oranje Torii
    gates, ik zelf ben er niet geweest, maar als je zo iets nog niet gezien hebt, een aardigheidje.
    Nou dat waren de reis tips weer. Je Lonely Planet gids zal de meeste ook wel benoemen denk ik.
    Als je er naar toe gaat, in ieder geval veel plezier in de grote steden.
    Maar eerst naar de plek waar het allemaal voor jou begon, Koya-san, waar Kobo (Kūkai ) wacht op de verschijning van Maitreya.

  • 28 April 2015 - 09:34

    Ron:

    De tempels gaan inderdaad hard. Ik tel er een stuk of 8 op één dag. Dat schiet lekker op!

    Beetje relaxen in Osaka moet kunnen. Shinsaibasi klinkt goed.

    Tja, over dat inhalen. Ik zal eens aan André vragen of de ABN Bank onze trip niet kan financieren, ze houden nu toch geld over. Dus wie weet :-)

  • 28 April 2015 - 10:44

    Kees Joosten:

    Godskolere, wat je in 1 week al niet meemaakt! Het was een genoegen om een week lang je verhalen in een keer achter elkaar te lezen. Zeker met alle bijzondere verhalen, uitzichten en gewaagde paden. We hebben je wel gemist op Koningsdag in Poortugaal. Was erg gezellig! Zorg je er wel voor dat je in je enthousiasme niet te hard van stapel loopt? Het lijkt wel of je de stal ruikt! Ook aan jouw pik komt een eind!

    Veel plezier met de laatste wandeldagen en nog meer plezier met je vrije tijd. Wat zal het wennen worden voor je in Nederland als je terug bent!

  • 28 April 2015 - 16:15

    Marion:

    Hoi Flip - san, klinkt goed hè ? Ik heb ook wel een paar goede ideeën om in Osaka te doen. Na al deze kilometers ga ik er een beetje vanuit dat je de nodige pondjes onderweg bent verloren en je nu je huidige collectie moet vervangen voor een maatje kleiner. Nou wil het geval dat je in Osaka heel goed kan shoppen. Ze schijnen er zelfs een h&m te hebben . Misschien de moeite waard nu je toch tijd over hebt om je in het nieuw te steken en het nacht leven in te duiken. Nog een tip en dit doe ik ook graag in mijn vakantie....... Daagje strand , coctailtje erbij en een lekker kleurtje opdoen. Klinkt goed toch ? Ik heb het opgezocht en 3 uurtjes met de trein en je bent op het mooiste strand van Japan . Het is maar een idee hoor je kan natuurlijk ook een mooie tempel bezoeken. Hoe dan ook we gaan het lezen. Veel plezier en doe voorzichtig alsjeblieft ......

  • 29 April 2015 - 14:23

    Eggie Buurmeisje:

    Ik geniet nog altijd van alle verhalen, broertje. :)
    Blijf heel en geniet!

  • 29 April 2015 - 17:39

    Ingrid & Joop:

    Ha die Philip,

    Dat van die politie daar is wel leuk. Er is ooit een korpschef in Rotterdam geweest die op werkbezoek naar Japan ging. Daar bleken ze de kobanpolitie te hebben. Op zowat iedere hoek van de straat een klein onderkomen met wat dienders. In Japan was de criminaliteit een stuk minder dan hier in Rotterdam.
    Dus er werden de meest waanzinnige pandjes gehuurd voor ongehoord hoge bedragen. O.a een leegstaande kioskje op de Lijnbaan. Dat kostte maar 52.000 gulden per maand. Op de een of andere manier is het toch niet gelukt de criminaliteit daarmee te bestrijden. Zou het dan toch te maken hebben gehad met het verschil in volksaard van de Japanners en de (nieuwe en oude) Rotterdammers?

    Maar even terug naar je tocht. Je gaat als een speer. Overloop jezelf niet en pak je rust op tijd. Je gaat het echt wel halen en je houdt voldoende tijd over voor OSAKA. Wat gaat de tijd toch hard. Nog anderhalve week dan moet je weer in het gareel. (Nouja over gareel gesproken, volgens mij kunnen die japanners er ook wat van met hun bedtijd en andere regeltjes)

    Groetjes van mij en een dikke HUG van Ingrid

  • 01 Mei 2015 - 12:51

    Andre:

    Wat had ik dat graag gedaan jou inhalen na deze megaprestatie , helaas zit het er niet in dit keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Matsuyama

Japan, 88 tempels van Shikoku

Afgelopen jaar via de Camino Francess naar Santiago de Compostella gelopen. Thuis gekomen met een gevoel waar ik de hele wereld mee aan kon. Helaas bleek mijn wereld waarin ik verwachtte thuis te komen niet meer te bestaan. Een donderslag bij heldere hemel. Dus alle plannen aan de kant en alle energie gebruiken om een scheiding tot een goed einde te brengen. Na 5 lange maanden was dit een feit.

En dan...scheiding is rond en ik zit redelijk in m'n vel. Het leven gaat door, ik doe m'n best er het beste van te maken maar ben de laatste tijd super emotioneel....

Dus er moet iets gaan gebeuren...dat gevoel en de energie dat ik had opgebouwd in Spanje was onbeschrijfelijk. Als ik dat nog een keer terug kan krijgen....
Nagedacht over een tweede Camino, misschien Camino del Norte of toch maar de via Roma.... Of nog een keer hetzelfde als vorig jaar, de Camino Francess, zou dat weer zo mooi worden?
Tijdens de camino vertelde een van de medepelgrims over de 88 tempels van Shikoku... Japan.... Dat is een enorme uitdaging, zeker als je in tegenstelling tot vorig jaar, deze reis zonder je maatje gaat maken omdat hij nooit zo lang in een vliegtuig gaat zitten...

Afijn, na een paar weken wikken en wegen de knoop doorgehakt. Vrij gevraagd en een ticket besteld.... Japan, Shikoku, 88 tempels, 7 weken en een route van 1200km. 20 maart vertrek!

De gevoelens zijn gemixt. Heel gaaf dat ik dit mag en kan doen! Aan de andere kant ook heel spannend. Er lopen slechts een 1000 man per jaar deze route. (In tegenstelling tot de Camino waar alleen in augustus van vorig jaar al 52000 mensen in Santiago zijn aangekomen) De rest van de mensen die de tempels bezoeken doen dit per auto, trein, bus of fiets. Er wordt weinig Engels gesproken, de bewegwijzering is slecht, mijn Japans gaat niet veel brengen, etc, etc. Oftewel een heel groot avontuur vol onzekerheden en uitdagingen. Dat het maar snel 20 maart mag zijn!!

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2015

Donderdag 7 mei

07 Mei 2015

Woensdag 6 mei

06 Mei 2015

Dinsdag 5 mei

05 Mei 2015

Maandag 4 mei

04 Mei 2015

Zondag 3 mei
Philip

Actief sinds 25 Jan. 2015
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 18089

Voorgaande reizen:

20 Maart 2015 - 08 Mei 2015

Japan, 88 tempels van Shikoku

Landen bezocht: