Woensdag 29 april - Reisverslag uit Matsuyama, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu Woensdag 29 april - Reisverslag uit Matsuyama, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu

Woensdag 29 april

Door: Philip

Blijf op de hoogte en volg Philip

01 Mei 2015 | Japan, Matsuyama

Na ontbijt en afscheid genomen te hebben van Wilma, op pad naar tempel 81. Een pittige klim naar 383 meter is het opwarmertje voor vandaag. De tempel is prachtig. Dat geldt voor de meeste tempels die in de bergen verscholen liggen. Op weg naar de 5 km verderop gelegen tempel 82 wachtte er nog een osettai. Een man stond langs de route met een grote bak vol koekjes en snoepgoed en warme thee. Altijd lekker op zo'n zwaar pad. Want het was flink aanpoten op de steile hellingen.
Bij deze tempel ontmoet ik de Japanner die ik voor het laatst gezien heb, de dag dat ik buiten geslapen heb. Hij is toen in een tempel blijven slapen en ik ben toen met m'n stomme kop nog 10 km doorgelopen. Met deze jongen samen opgelopen naar tempel 83. Onderweg werd de groep zelfs vier man groot toen nog twee oude bekenden troffen.
Voor het eerst dat ik met met meerdere mensen samen loop. Onderweg mooie uitzichten op de zee. Die had ik al weer een tijdje niet gezien.
Verderop een bonsai kwekerij. Hier ook een boom met twee meterslange takken wat die met hun naalden twee hele grote groene matten vormen. Ook voor de Japanners was dit heel, heel bijzonder. Dus een mooi foto moment. En dat werd tevens het laatste fotomoment voor mijn camera. Hij viel uit mijn handen en daarna was er niets meer mee te beginnen... Balen, maar het is niet anders. Gelukkig heb ik m'n IPad nog om foto's mee te maken. Worden wel wat minder foto's nu want voor iedere foto moet ik m'n iPad uit m'n rugzak halen.
Bij een klein tempeltje waar ik langs liep was het feest vandaag. Behoorlijk druk en allerlei eetkraampjes. Tijd om de innerlijke mens te verzorgen. De drie Jappen dachten daar anders over en gingen door.
Hier lag de Pulpo op me te wachten, de octopus! Helaas niet zoals in Spanje maar deze werd in een soort deeg gebakken. Ook niet verkeerd. Daarna door richting de laatste tempel van vandaag. Onderweg een ingestorte brug.. Dus dat werd een stukje omlopen. Tempel 83. Wat een een gaaf complex. Eerst even een stempel halen. Helaas... Tempel 83 ligt 60 meter verderop. Dat is me al een paar keer eerder gebeurd. Soms staan er wel vier tempels bij elkaar en steevast kies ik de verkeerde. Zo ook nu maar deze was zeker de moeite waard. Hier werd ook een nieuwe auto ingezegend. Zo leuk om te zien. Alle deuren, kofferbak en motorkap open en een vrouw met een soort WC borstel die om de auto heen stond te dansen. Zal wel schelen in de Japanse verzekeringspremie. Tempel 83 trof ik mijn 3 Japanse vriendjes weer. Zij bleven vlak bij deze tempel slapen terwijl ik nog een 15km door ging. Afscheid genomen en flink de pas erin. Na 3 km kom ik erachter dat ik de kaart verkeerd gelezen heb. Het goede nieuws, het is geen 15 maar 10 kilometer naar het hotel. Het slechte nieuws, omdat ik nu verkeerd gelopen ben is het alsnog een kilometer of 15....
Het Sakika Youth Guest House is een prima onderkomen voor deze nacht. Ik mag gebruik maken van het bad van het naastgelegen hotel. Hier ook gedineerd. Echt top. Deze keer ook een kippetje besteld en die was lekker!!! Eenmaal terug in het Guest house m'n IPad tevoorschijn gehaald en op zoek naar overnachtings mogelijkheden voor de komende week. Booking.com. Osaka van 2 tot 8 mei. Helaas geen hotel beschikbaar!! Laten we de andere aanbieders maar eens proberen. Allemaal 0 hotels beschikbaar. Dan maar eens een kortere periode proberen. Het echte probleem is 3 op 4 mei en 4 op 5 mei. Uiteindelijk twee hotels, voor iedere nacht één, want er was niets beschikbaar voor twee nachten aan een stuk. En de prijs....Echt bizar. 252 en 188 euro!! En het zijn nog flut hotelletjes ook die buiten Osaka liggen.. Voor nu heb ik in ieder geval een bed. Ik kan nog annuleren dus morgen nog maar een keer proberen. De zaterdag slaap ik weer in Wakayama, het adres waar ik ook geslapen heb op de dag dat ik Japan aangekomen ben. Van daaruit op zondag naar Koyasan. Vanaf de 5e heb ik nog 3 nachten het backpackers hotel Toyo in Osaka geboekt.

  • 01 Mei 2015 - 12:56

    Kees Joosten:

    Kobo yashi is in zicht! Of was dat die driebander die het Raymond Ceulemans altijd erg lastig maakte? Hoe dan ook, het is bijna gedaan met je wandelingetjes en tijd om tot bezinning te komen. Lekker nog even genieten van een weekje grote stad en dan hups naar huis! Succes met de laatste meters!

  • 01 Mei 2015 - 17:03

    Ave:

    Jammer van je fototoestel.
    Gelukkig niet aan het begin van je reis in Japan.
    Nog een paar tempeltjes dan is het gedaan.
    veel plezier groetjes Ave

  • 01 Mei 2015 - 18:32

    Ingrid & Joop:

    Mazzel dat je in Japan zit. Die hebben de huidige fototoestellen toch zo'n beetje uitgevonden. Oh , nee dat is tegenwoordig natuurlijk allemaal Koreaans. Vo ele goeie wat duurdere.

    Nog maar zeven te gaan. Wij gaan nog even in de koelkast kijken of de neut al op temperatuur is voor als je de 88 ste hebt gehaald.

    Slaap lekker voor straks

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Matsuyama

Japan, 88 tempels van Shikoku

Afgelopen jaar via de Camino Francess naar Santiago de Compostella gelopen. Thuis gekomen met een gevoel waar ik de hele wereld mee aan kon. Helaas bleek mijn wereld waarin ik verwachtte thuis te komen niet meer te bestaan. Een donderslag bij heldere hemel. Dus alle plannen aan de kant en alle energie gebruiken om een scheiding tot een goed einde te brengen. Na 5 lange maanden was dit een feit.

En dan...scheiding is rond en ik zit redelijk in m'n vel. Het leven gaat door, ik doe m'n best er het beste van te maken maar ben de laatste tijd super emotioneel....

Dus er moet iets gaan gebeuren...dat gevoel en de energie dat ik had opgebouwd in Spanje was onbeschrijfelijk. Als ik dat nog een keer terug kan krijgen....
Nagedacht over een tweede Camino, misschien Camino del Norte of toch maar de via Roma.... Of nog een keer hetzelfde als vorig jaar, de Camino Francess, zou dat weer zo mooi worden?
Tijdens de camino vertelde een van de medepelgrims over de 88 tempels van Shikoku... Japan.... Dat is een enorme uitdaging, zeker als je in tegenstelling tot vorig jaar, deze reis zonder je maatje gaat maken omdat hij nooit zo lang in een vliegtuig gaat zitten...

Afijn, na een paar weken wikken en wegen de knoop doorgehakt. Vrij gevraagd en een ticket besteld.... Japan, Shikoku, 88 tempels, 7 weken en een route van 1200km. 20 maart vertrek!

De gevoelens zijn gemixt. Heel gaaf dat ik dit mag en kan doen! Aan de andere kant ook heel spannend. Er lopen slechts een 1000 man per jaar deze route. (In tegenstelling tot de Camino waar alleen in augustus van vorig jaar al 52000 mensen in Santiago zijn aangekomen) De rest van de mensen die de tempels bezoeken doen dit per auto, trein, bus of fiets. Er wordt weinig Engels gesproken, de bewegwijzering is slecht, mijn Japans gaat niet veel brengen, etc, etc. Oftewel een heel groot avontuur vol onzekerheden en uitdagingen. Dat het maar snel 20 maart mag zijn!!

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2015

Donderdag 7 mei

07 Mei 2015

Woensdag 6 mei

06 Mei 2015

Dinsdag 5 mei

05 Mei 2015

Maandag 4 mei

04 Mei 2015

Zondag 3 mei
Philip

Actief sinds 25 Jan. 2015
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 18154

Voorgaande reizen:

20 Maart 2015 - 08 Mei 2015

Japan, 88 tempels van Shikoku

Landen bezocht: