Zaterdag 2 mei - Reisverslag uit Wakayama-shi, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu Zaterdag 2 mei - Reisverslag uit Wakayama-shi, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu

Zaterdag 2 mei

Door: Philip San

Blijf op de hoogte en volg Philip

03 Mei 2015 | Japan, Wakayama-shi

Het is stil in het hostel. Twee gasten zijn vroeg vertrokken, Hiro, de eigenaar is nergens te bekennen en een derde gast zit buiten een sigaretje te roken. Ik heb gisteren een ontbijtje gekocht bij de supermarkt, gelijk met mijn diner. Bij het ontbijt alle felicitaties op Facebook en op dit blog eens bekeken. Zo leuk! Het doet enorm goed dat zoveel mensen met me meegeleefd hebben. Iedereen heeft het over prestatie.. Maar dat is vooraf nooit het doel geweest. Dat ik er gaandeweg een sport van heb gemaakt grote afstanden per dag te lopen, neemt niet weg dat het doel niet het rondje was. Het onderweg zijn was belangrijker dan het doel. En onderweg mijn koppie weer helder en scherp krijgen. De afgelopen weken zijn heel goed voor mij geweest. Ben ik nu een ander mens? Nee hoor. Flippie is gewoon weer de oude Flip. Met al zijn goede en slechte eigenschappen. Het belangrijkste, ik zit weer redelijk goed in mijn velletje en kan de toekomst weer lachend tegemoet zien! Geen grootse plannen om zaken serieus te gaan veranderen. Ik heb een leuke baan, leuke hobby, woon op een schitterende lokatie en doe bijna alles waar ik zin in heb. Ik ben wel van plan die verdwenen kilo's niet meer aan te laten zwellen en daar zit voor deze bourgondiër uitdaging genoeg in voor de komende tijd. Met het huidige gewicht (en zonder de 15kg op mijn rug...) voel ik me ook zoveel beter. Dus reden temeer hier de komende tijd bewust mee aan de slag te gaan.

Toen ik het hostel uitliep, twijfelde ik nog om even terug te gaan naar tempel 1 of direct naar de trein te lopen. Toch nog maar een keer linksaf, even afscheid nemen bij Ryozenji. Gisteravond was de tempel al verlaten. Eenmaal in de tempel besef ik dat ik nog een boek wilde hebben om m'n papiertjes die ik bij iedere tempel heb gekregen in te verzamelen.. In het stempelburo dit boek gehaald. Wat bleek, ik kreeg ook hier nog een laatste stempel op mijn rol! In de linker bovenhoek van de afbeelding van Kobo Daishi. Maar goed dat ik nog even terug gegaan ben... Daarna naar de trein. Zodra ik op het station kom, staat de trein naar Tokushima al te wachten. Ik vraag de conducteur of ik bij hem een kaartje kan kopen. Dat kan.. De hele reis de conducteur niet meer gezien. In Tokushima schiet ik de conducteur weer aan, hij zwaait met een goedkeurend knikje... Mijn laatste osettai...

Ik loop de hele ochtend al te twijfelen. Ga ik zondag naar Koyasan of vandaag.
De verbinding naar Koyasan vanuit deze stad is best goed geregeld. Andere optie is weer terug met de boot zoals ik ook heen gekomen ben. Ik besluit eens te informeren of het vandaag allemaal gaat lukken qua tijd. Uiteindelijk zat ik om 9 uur in de bus naar Osaka en om 12 uur in de trein naar Koyasan. Om een uur of half twee was ik op de plaats van bestemming, alwaar ik vandaag exact 6 weken geleden ook stond. Ik ga Kobo thuis afleveren en m'n laatste stempel halen. Ik neem de bus naar "verkeerde kant" van de stad, en loop de hele route van wel 3,5km, terug. Hiermee toch nog alle hoogte punten kunnen bezichtigen die ik de eerste keer gemist heb. Niet overal naar binnen gegaan want er stonden regelmatig enorme wachtrijen. Halverwege bij een informatie bureau maar eens gevraagd of het toch niet mogelijk is om hier op de berg te overnachten. Helaas.... Alle accomodaties zitten vol. Het onderkomen in Wakayama laten bellen om door te geven dat ik pas laat in kan checken en dat blijkt geen probleem te zijn zolang het maar voor 23.00 uur is. Daarna de stempel halen. Nu echt de aller, allerlaatste. Best een emotioneel momentje en inderdaad ik hield het weer eens een keer niet droog... Wat dat betreft zal ik altijd een emotionele klojo blijven. Maar een ding moge duidelijk zijn, het waren geen tranen van verdriet... Daarna Kobo thuis afgeleverd en na een bak noodles genuttigd te hebben terug naar het station. Hier ontmoet ik een goed alternatief voor de (begrijpelijk) afwezige Ron, Andre en Herman. Ivan, een jongen uit Hong Kong. Gezellige vent van 26 jaar die toevallig ook naar Wakayama gaat en graag een biertje drinkt en ook nog van lekker eten houdt. Daarnaast ging hij niet alleen naar Wakayama maar ook nog eens naar hetzelfde onderkomen als ik! Guesthouse Saika waar ik mijn eerste nacht in Japan ook vertoefd heb. Dat kwam goed uit... Vanaf het station in Wakayama komen we langs het BBQ restaurant waar ik ook de eerste avond gegeten heb. Dat moeten we vanavond nog maar eens een keertje over doen. De dames wisten nog wie ik was en daarmee was het direct weer super gezellig. Naast mij zit een stel dat graag mijn stempelboek wil zien. Ik laat hun zien dat ik een rol heb in plaats van een boek. Dat mens wordt me daar een partij enthousiast!! De rol moet uitgepakt worden en er worden meerdere foto's gemaakt. Een van de serveersters, degene die op dag één Nijntje tekende toen ze hoorde dat ik uit Holland kwam, heb ik mijn laatste klompje gegeven. Wederom een vrouw super gelukkig gemaakt. Net voor elf uur ingecheckt in het guesthouse. Vanavond een andere kamer dan de laatste keer. Deze keer gezellig met z'n tienen in een knus kamertje...en daarna nog even samen met Ivan een barretje opgezocht. De eigenaar van de bar wilde graag weten wat ons naar Wakayama bracht. Toen hij begreep dat ik de Shikoku trail gelopen had werden alle mensen aan de bar luidkeels ingelicht dat zich een Henro San in de zaak bevond. Volop bewonderende geluiden en ik was plotsklaps het middelpunt van alle aandacht. Kreeg wat shotjes voorgeschoteld en er werden tientallen vragen op me afgevuurd. Zo grappig. Om een uur of twee werd het tijd voor een Japans broodje shoarma, oftewel een lekkere bak noodles. Al met al vandaag niet echt bezig geweest met mijn goede voornemen om te zorgen dat ik op dit gewicht blijf.... maar wel een prachtige dag geweest!!

  • 03 Mei 2015 - 10:19

    Ave:

    Dat was weer een intensief dagje.
    Wat een goed voornemen om de kilootjes er af te laten.
    Je bent aan je laatste week in Japan.
    Nog lekker genieten.
    Neem wel op tijd wat rust(moederlijke raad).
    In het vliegtuig op de terugweg kun je natuurlijk ook nog uren rusten.
    Veel plezier groetjes Ave.

  • 03 Mei 2015 - 10:25

    Ingrid & Joop:

    Philip, nogmaals gefeliciteerd met het behalen van ALLE stempels. Wat maakt het uit dat je, zo te lezen, een overvloedige avond hebt gehad. Na zo'n prestatie heb je dat zeker verdiend. Veel plezier de komende dagen.

    Wel zijn en blijven trots op jou. Xxx

  • 03 Mei 2015 - 11:58

    Rina:

    Hi Philip,
    Geweldig wat deze tocht je heeft gebracht. Als je de taal niet spreekt is het toch een avontuur waar je zomaar aan begint en niet weet waar het eindigt, met je conditie zat het goed met je doorzettingsvermogen zo niet beter. De prestatie is er.. maar het doel ook, dat je jezelf weer hebt teruggevonden is goud waard. Ik heb de tocht vorig jaar voor een deel gedaan en wat mij bijbleef zijn de ontmoetingen. Terwijl je thuis je mannetje staat moet je je nu anders 'leren' opstellen. Je moet veel vragen 'en volgen' omdat je niet weet hoe dingen gaan (de beruchte slippers) Er is je ontelbare malen hulp aangeboden.. als je het nodig had kwam er weer 'toevallig' iemand langs om je de weg te wijzen of je een ossetai te geven zodat je er mentaal of fysiek weer doorkon. Als je de foto's thuis terugkijkt zal je die momenten herkennen en het verhaal erbij en die momenten zijn zo waardevol. Wat ik herken is, na een paar uur zwoegen bergie op en dan boven komen en dan een 'goedkeurende' knik te krijgen. Dat zo'n klein gebaar, je zo'n goed gevoel kan geven ongelofelijk toch.. Uiteindelijk gaat het toch allemaal om mogen zijn wie je bent en 'gezien' worden en de waardering, in dit geval de goedkeuring is een groot kado.. Goedkeuring koop je niet in de winkel het is een gift, het zegt je, je bent op de goede weg...

    Al met al een onvergetelijke tocht, ik heb genoten van je verhalen en van de herkenning.
    Een nieuwe toekomst ligt voor je open.. ik wens je toe dat vanaf nu alles 'bergie' op gaat.
    Nu eerst genieten van Osaka een mooie overgang voordat je weer naar Nederland gaat.
    Rina

  • 03 Mei 2015 - 16:08

    Elly:

    Nou Philip, ik sluit me volledig aan bij Rina hoor!
    Je bent nog steeds dezelfde, maar toch ook anders: herboren?, verlicht? (al was het maar in gewicht), klaar voor een nieuw begin...
    Nog een fijne laatste week in Japan en goeie reis naar huis straks.
    En wie weet zien we elkaar bij de henro-reünie in Leiden? Of anders later bij de volgende...
    Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Wakayama-shi

Japan, 88 tempels van Shikoku

Afgelopen jaar via de Camino Francess naar Santiago de Compostella gelopen. Thuis gekomen met een gevoel waar ik de hele wereld mee aan kon. Helaas bleek mijn wereld waarin ik verwachtte thuis te komen niet meer te bestaan. Een donderslag bij heldere hemel. Dus alle plannen aan de kant en alle energie gebruiken om een scheiding tot een goed einde te brengen. Na 5 lange maanden was dit een feit.

En dan...scheiding is rond en ik zit redelijk in m'n vel. Het leven gaat door, ik doe m'n best er het beste van te maken maar ben de laatste tijd super emotioneel....

Dus er moet iets gaan gebeuren...dat gevoel en de energie dat ik had opgebouwd in Spanje was onbeschrijfelijk. Als ik dat nog een keer terug kan krijgen....
Nagedacht over een tweede Camino, misschien Camino del Norte of toch maar de via Roma.... Of nog een keer hetzelfde als vorig jaar, de Camino Francess, zou dat weer zo mooi worden?
Tijdens de camino vertelde een van de medepelgrims over de 88 tempels van Shikoku... Japan.... Dat is een enorme uitdaging, zeker als je in tegenstelling tot vorig jaar, deze reis zonder je maatje gaat maken omdat hij nooit zo lang in een vliegtuig gaat zitten...

Afijn, na een paar weken wikken en wegen de knoop doorgehakt. Vrij gevraagd en een ticket besteld.... Japan, Shikoku, 88 tempels, 7 weken en een route van 1200km. 20 maart vertrek!

De gevoelens zijn gemixt. Heel gaaf dat ik dit mag en kan doen! Aan de andere kant ook heel spannend. Er lopen slechts een 1000 man per jaar deze route. (In tegenstelling tot de Camino waar alleen in augustus van vorig jaar al 52000 mensen in Santiago zijn aangekomen) De rest van de mensen die de tempels bezoeken doen dit per auto, trein, bus of fiets. Er wordt weinig Engels gesproken, de bewegwijzering is slecht, mijn Japans gaat niet veel brengen, etc, etc. Oftewel een heel groot avontuur vol onzekerheden en uitdagingen. Dat het maar snel 20 maart mag zijn!!

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2015

Donderdag 7 mei

07 Mei 2015

Woensdag 6 mei

06 Mei 2015

Dinsdag 5 mei

05 Mei 2015

Maandag 4 mei

04 Mei 2015

Zondag 3 mei
Philip

Actief sinds 25 Jan. 2015
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 18076

Voorgaande reizen:

20 Maart 2015 - 08 Mei 2015

Japan, 88 tempels van Shikoku

Landen bezocht: