Donderdag 26 maart - Reisverslag uit Naruto, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu Donderdag 26 maart - Reisverslag uit Naruto, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu

Donderdag 26 maart

Door: Philip

Blijf op de hoogte en volg Philip

27 Maart 2015 | Japan, Naruto

Nadat ik gisteren in het onderkomen van mijn Japanse en Taiwanese vriendjes eindelijk een internet verbinding had gevonden voor welgeteld 2x4 minuten, ben ik bij de supermarkt m'n diner gaan halen met het idee dit te gaan nuttigen op m'n eigen kamer onder het genot van het boek dat ik van Arie en Richard heb gekregen. Dat liep weer anders dan gepland.. Bij terugkomst bleek mijn eigen kamertje twee medebewoners te bevatten. Twee Australische jongens. Leuke gasten. Een van de twee heeft langere tijd in Japan gewoond en kan zelfs het Japanse schrift lezen. Deze mannen hebben tot nog toe alleen maar gekampeerd en hebben het vreselijk koud gehad. Als ik hun verhalen hoor dan heb ik echt een makkie gehad...Waar ik nu drie dagen onderweg ben, hebben zij er al 5 dagen erop zitten. Nu zijn die mannen ook net vertrokken vanuit een zomers Sydney en dan is het verschil in temperatuur ook behoorlijk, zeker 's nachts in je tentje.
Overigens niet alleen in een tentje, maar ook als je in een kamertje boven een garage slaapt. Het was vannacht ijskoud! Heb uiteindelijk midden in de nacht een vest aangedaan en m'n muts (gelukkig niet voor niets meegenomen) opgezet. Om half 6 opgestaan en richting m'n Henro maatjes getogen. Ik kon hier aanschuiven voor het ontbijt. Dat was weer een mooi begin. Daarna om 06.40 en geen minuut later... richting tempel 17 gelopen. De lucht was strak blauw, wat in maart, ook in Japan, verklaard waarom het 's nachts zo koud is. Tempel 17 slechts 2,5 kilometer verwijderd. Hier voor het eerst deze reis een kaarsje en stokjes wierook aangestoken... Gisteren al een paar keer, zonder enig geloof te aanbidden, in de tempels, terwijl de anderen bezig waren met hun ritueel, m'n eigen momentje gepakt. Dat voelde best goed. Dus uiteindelijk ook maar wat kaarsen en wierookstokjes gekocht om in het ritueel van de boeddhisten mee te gaan. De Sutra (het gebed) doe ik niets mee. Hij staat in m'n reisgids, zou 'm op kunnen proberen te lezen, maar daar hecht ik echt geen waarde aan. Het is gewoon mijn momentje..
Ik sta daar vanmorgen wat onhandig met die wierookstokjes te klungelen. De eerste twee breken voordat ik ze uit de verpakking heb. Uiteindelijk 3 stokjes aan weten te steken en zoals t hoort ook 1 kaarsje. En daarna... mijn momentje.
Dat zelfde heb ik bij tempel 18 nog een keer herhaalt. Tempel 19 had ik er geen behoefte aan. Ik doe het alleen als ik er op dat moment meerwaarde in zie.
Halverwege de dag nog een taalprobleempje met m'n Taiwanese vriendin. Deze ging, vanuit het niets, helemaal uit haar dak. Ik herkende de reactie, maar had echt geen idee wat ik fout gedaan had... Bleek dat ze iets verkeerd verstaan had. Duurde even voordat ze dat begreep.... Ik begrijp nu nog niet helemaal wat ze dacht dat ik zei, maar ik kan je vertellen dat ze heeeeel erg boos werd... Wat een temperament...!
De klompjes die ik op Schiphol gekocht heb, zou ik nog wat over vertellen. Als je een Ossettai krijgt, een gift voor een pelgrim, is het leuk als je iets terug kunt geven. Daarom, zoals menig Hollander al eerder heeft gedaan, uiteindelijk op het laatste moment, alsnog wat klompjes gekocht. Ik wilde eerst iets anders meenemen maar kreeg het in de hectiek van de laatste weken niet meer geregeld. Ik heb er inmiddels één achter gelaten in de garage, één in de kruidenierswinkel en vandaag een bij 15 maanden oud kindje dat we onderweg tegen kwamen, samen met haar moeder. Bij de kruidenierswinkeltje hadden ze er waarschijnlijk al vaker een hollander op bezoek gehad want daar werd heeel lauwtjes gereageerd... In de garage heb ik 'm niet kunnen overhandigen dus boven in de kamer achter gelaten en het kind vandaag was super dankbaar! Die bleef lachen. Zelfs twee vingertjes de lucht in toen ik een foto maakte. Uiteindelijk vandaag 36 km gelopen. We zitten nu aan de voet van de berg die ons naar tempel 20 brengt. Vanavond na het gezamenlijke Japanse bad, (het blijft wennen, met al die Japanse mannen tegelijk in bad) weer lekker gegeten. Bij de maaltijd nu voor het eerst ook saké gedronken. Het is bocht, maar je slaapt er waarschijnlijk lekker op. Morgen een lange zware dag met veel klimmen en dalen waarbij we ongeveer 32 km gaan afleggen. Twee keer van zeeniveau naar 500 meter en daarna nog wat op en neer gehobbel. Op de kaart zie ik weinig vlakke stukken. Ik heb me voorgenomen morgen m'n eigen tempo te lopen en bij tempel 22 te wachten op de rest. Eén van de Japanners haakt morgen af. Inmiddels zijn er wel weer een paar andere bekende van de afgelopen dagen opgedoken die in hetzelfde onderkomen slapen en morgen hetzelfde plan hebben. De beloning voor morgen.... Een onderkomen aan de zee genaamd Yuki so!!
Volgens de reisgids ben ik nu na 4 dagen lopen 114.6 km onderweg. Volgens mijn GPS al 123....
Belangrijkste is, het voelt nog goed. Spieren wel een beetje stijf maar verder valt het nog 100 procent mee.

  • 27 Maart 2015 - 15:43

    Ave:

    Hallo Philip
    Fijn dat het zo goed gaat, en dat je al zo veel kilometers hebt gelopen.
    Joop e Ingrid hebben mij een filmpje gestuurd,
    The Shikoku pilgrimage.
    Sommige beelden zijn nu al herkenbaar.
    Sterkte voor je zware tocht van morgen.
    Ik kijk uit naar je volgende bericht
    Lieve groetjes Ave

  • 27 Maart 2015 - 22:23

    Linda:

    Na nog geen week gelopen te hebben zeg ik chapeau!
    En weer genoten van je blog,hoeveel graden is het ongeveer?
    Groetjes en toy toy


  • 28 Maart 2015 - 12:55

    Joop En Ingrid:

    Vandaag gespijbeld. Lekker lang in bed blijven liggen en genoten van je reisverslag en natuurlijk de foto's. Gaaf dat we die foto's herkennen van een filmpje dat we gevonden hebben op YouTube.
    Japanology - The Shikoku Pilgrimage. Er is ook een filmpje over Fastfood op zijn Japans.

    Het is een mooi avontuur waarin je ons meeneemt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Naruto

Japan, 88 tempels van Shikoku

Afgelopen jaar via de Camino Francess naar Santiago de Compostella gelopen. Thuis gekomen met een gevoel waar ik de hele wereld mee aan kon. Helaas bleek mijn wereld waarin ik verwachtte thuis te komen niet meer te bestaan. Een donderslag bij heldere hemel. Dus alle plannen aan de kant en alle energie gebruiken om een scheiding tot een goed einde te brengen. Na 5 lange maanden was dit een feit.

En dan...scheiding is rond en ik zit redelijk in m'n vel. Het leven gaat door, ik doe m'n best er het beste van te maken maar ben de laatste tijd super emotioneel....

Dus er moet iets gaan gebeuren...dat gevoel en de energie dat ik had opgebouwd in Spanje was onbeschrijfelijk. Als ik dat nog een keer terug kan krijgen....
Nagedacht over een tweede Camino, misschien Camino del Norte of toch maar de via Roma.... Of nog een keer hetzelfde als vorig jaar, de Camino Francess, zou dat weer zo mooi worden?
Tijdens de camino vertelde een van de medepelgrims over de 88 tempels van Shikoku... Japan.... Dat is een enorme uitdaging, zeker als je in tegenstelling tot vorig jaar, deze reis zonder je maatje gaat maken omdat hij nooit zo lang in een vliegtuig gaat zitten...

Afijn, na een paar weken wikken en wegen de knoop doorgehakt. Vrij gevraagd en een ticket besteld.... Japan, Shikoku, 88 tempels, 7 weken en een route van 1200km. 20 maart vertrek!

De gevoelens zijn gemixt. Heel gaaf dat ik dit mag en kan doen! Aan de andere kant ook heel spannend. Er lopen slechts een 1000 man per jaar deze route. (In tegenstelling tot de Camino waar alleen in augustus van vorig jaar al 52000 mensen in Santiago zijn aangekomen) De rest van de mensen die de tempels bezoeken doen dit per auto, trein, bus of fiets. Er wordt weinig Engels gesproken, de bewegwijzering is slecht, mijn Japans gaat niet veel brengen, etc, etc. Oftewel een heel groot avontuur vol onzekerheden en uitdagingen. Dat het maar snel 20 maart mag zijn!!

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2015

Donderdag 7 mei

07 Mei 2015

Woensdag 6 mei

06 Mei 2015

Dinsdag 5 mei

05 Mei 2015

Maandag 4 mei

04 Mei 2015

Zondag 3 mei
Philip

Actief sinds 25 Jan. 2015
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 18226

Voorgaande reizen:

20 Maart 2015 - 08 Mei 2015

Japan, 88 tempels van Shikoku

Landen bezocht: