Maandag 4 mei - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu Maandag 4 mei - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu

Maandag 4 mei

Door: Philip

Blijf op de hoogte en volg Philip

05 Mei 2015 | Japan, Kyoto

Ook deze ochtend weer lekker rustig opgestart. Om kwart voor tien de trein naar Kyobashi. Vanuit de stationshal van Kyobashi een lift die mij direct bij de lobby van het hotel brengt. Ik kan nog niet inchecken dus rugzak afgegeven en de trein in naar..... Kyoto. Half uurtje hier vandaan en de Lonely Planet is er goed over te spreken. De vroegere hoofdstad van Japan met maar liefst 17 Unesco World Heritage sites. Wel veel tempels maar we gaan het weer beleven. Het stationsgebouw in Kyoto is al een belevenis op zich. Een prachtig modern gebouw met veel winkels en restaurants. Helaas regent het weer eens vandaag. Zo'n miezer buitje waar je drijfnat van kunt worden. Bij de Family Mart een paraplu gekocht en daarna op pad. Eerst wat gegeten want het is al weer lunch tijd en het ontbijt stelde niet veel voor deze ochtend. Ook de lunch simpel gehouden want iedere pond gaat immers door de mond.....En laten we wel zijn, wie van de mannelijke lezers van dit blog kan nu zeggen dat hij in een spijkerbroek maatje 31 past.... En nee dat is niet de lengtemaat... Daarna op weg naar de eerste tempel, de Higashi Honganji tempel. Deze was, voor de tempels die ik inmiddels gezien heb, en dat zijn er in ieder geval meer dan 88, een hele bijzondere. Wat een pracht en praal. Het is één van de grootste houten constructies (38 meter hoog, 76 meter lang enen 58 meter breed. Ik mocht helaas binnen geen foto's maken, maar daar kwam ik pas achter nadat ik al een foto gemaakt had. Ik werd streng toegesproken maar de foto was al en feit.. Buiten nog een dik touw. Deze was gemaakt van mensenhaar. Omdat vroeger de materialen ontbraken om stevige touwen mee te maken doneerden de mensen haar. De touwen werden gebruikt bij de bouw van deze tempel. Daarna door naar het keizerlijk paleis. Dit is een groot ommuurd complex dat gedeeltelijk te bezoeken is. Daarvoor moet je je wel bijtijds aanmelden bij de huishoudelijke dienst van de keizer en ik was daar te laat voor vandaag. Het park om dit complex heen is prachtig. Helaas nog steeds de regen dus weinig leven in dit park anders dan wat onder paraplu's weggedoken toeristen. Daarna richting de Nishiki markt, althans dat was de bedoeling. Ergens is iets mis gegaan met mijn richtingsgevoel en dit in combinatie met een metro die me ook nog eens de verkeerde kant op bracht zorgde dat ik een tempel vond die nooit op mijn lijst was voorgekomen. Mooi en groot. Geen idee wat de naam van deze tempel was maar de foto's zijn weer genomen. Bij de bushalte erachter gekomen wat er mis was gegaan en de bus terug genomen. Nu ik er toch langs kwam ook nog maar even een kijkje genomen in het Nijo Castle. Eén van de World Heritage sites. De hoofdattractie van dit kasteel was een wandeling erdoorheen Een hoop replica's van wandschilderingen in een onderkomen van de vroegere shoguns. De planken in gangen laten kleine piepjes horen als je eroverheen loopt. Heel apart. Dit is zo geconstrueerd zodat altijd te horen was wanneer er iemand aan kwam. Rond dit complex een prachtig park. Daarna alsnog richting de Nishiki markt. Een markt met alle vreemde en deels bekende ingrediënten voor de Japanse keuken. Ook een paar zaken waar je Een hapje kunt doen. Ik besluit, tezamen met 30000000 Japanners om deze straat eerst een grondig te verkennen alvorens ik een besluit neem waar ik vanavond ga dineren. De hele straat doorgeslenterd en helemaal aan het einde van deze straat een tent met verse oesters!! Volgens mij wordt je daar niet dik van... Eerst maar eens een half dozijn besteld om er vervolgens achter te komen dat dit aangevuld moest worden tot een heel dozijn.. Niet echt omdat het moest, maar gewoon omdat het kon...Wat een feest!! Daarna nog een gegrilde zoute makreel. Ohhh, wat heb ik zitten smullen. De zoute makreel zorgde wel voor wat nadorst dus door naar een beruchte uitgaansstraat. Ponto-chõ. Een smal straatje afgeladen met restaurantjes. Hier gelukkig ook een bar gevonden om de nadorst te stillen.. Toevallig zat hier een groep Spanjaarden uit Bourgos binnen waar ik me goed mee vermaakt heb. Om een uur of negen terug naar Kyobashi, want helaas, kan ik niet in deze schitterende stad blijven vannacht..
Bij terugkomst in het hotel kreeg ik een berichtje van Ivan. Of we samen nog even een biertje gingen drinken. Zo gezegd, zo gedaan. Zijn hotel is een paar haltes verderop en hij was in een kwartiertje bij me. Tegenover het hotel een bar waar we onder het genot van een lekker biertje de ervaringen van de afgelopen dagen hebben uitgewisseld..

  • 05 Mei 2015 - 09:44

    Linda:

    Zo te lezen verveel je je niet,want het is toch anders dan hele dagen flink lopen van tempel naar tempel.
    Enne "çasanova'' je mag best wel lekker eten hoor,je heb tenslotte vakantie.
    Het moet tenslotte geen obsessie worden,die maat 31 is een feit.
    Nog veel plezier de laatste paar dagen.
    Groetjes.

  • 05 Mei 2015 - 10:46

    Ave:

    Het lijkt of je tempeltocht gewoon door gaat.
    Elke keer pik je weer een tempeltje mee.
    Wat een verhaal dat touw van mensenhaar.
    Geniet nog maar want voor je het weet ben je weer thuis.
    Waar ik erg naar uit kijk.
    Groetjes Ave

  • 05 Mei 2015 - 14:50

    Ron:

    Geniet maar van dat maatje 31, want binnen een paar maanden is dit weer gewoon 34/36. Al moet ik daar persoonlijk voor zorgen, door je zaterdag op rantsoen van bier en hamburgers te zetten :-)

    Ik geef toe dat dat mede door jaloezie wordt ingegeven. Maatje 3

  • 05 Mei 2015 - 19:46

    Marion:

    Klopt van die oesters maar 10 calorien per stuk . Maar die zoute makreel en de biertjes hebben er iets meer. Ik heb het even opgezocht.........NEE ik zal je er niet mee lastig vallen je hebt er in ieder geval van genoten. Wanneer kom je biefstuk eten ?

  • 06 Mei 2015 - 18:45

    Herman:

    Na een lang weekend België even bijlezen wat je allemaal hebt gedaan in je vakantie ;-)
    Lekker de toerist uitgehangen!! LOL, maatje 31 moet niet gekker worden hoor.....ik ga Ron wel een beetje helpen... Ook ik ben jaloers.

    Nog een paar mooie dagen en tot zaterdag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Kyoto

Japan, 88 tempels van Shikoku

Afgelopen jaar via de Camino Francess naar Santiago de Compostella gelopen. Thuis gekomen met een gevoel waar ik de hele wereld mee aan kon. Helaas bleek mijn wereld waarin ik verwachtte thuis te komen niet meer te bestaan. Een donderslag bij heldere hemel. Dus alle plannen aan de kant en alle energie gebruiken om een scheiding tot een goed einde te brengen. Na 5 lange maanden was dit een feit.

En dan...scheiding is rond en ik zit redelijk in m'n vel. Het leven gaat door, ik doe m'n best er het beste van te maken maar ben de laatste tijd super emotioneel....

Dus er moet iets gaan gebeuren...dat gevoel en de energie dat ik had opgebouwd in Spanje was onbeschrijfelijk. Als ik dat nog een keer terug kan krijgen....
Nagedacht over een tweede Camino, misschien Camino del Norte of toch maar de via Roma.... Of nog een keer hetzelfde als vorig jaar, de Camino Francess, zou dat weer zo mooi worden?
Tijdens de camino vertelde een van de medepelgrims over de 88 tempels van Shikoku... Japan.... Dat is een enorme uitdaging, zeker als je in tegenstelling tot vorig jaar, deze reis zonder je maatje gaat maken omdat hij nooit zo lang in een vliegtuig gaat zitten...

Afijn, na een paar weken wikken en wegen de knoop doorgehakt. Vrij gevraagd en een ticket besteld.... Japan, Shikoku, 88 tempels, 7 weken en een route van 1200km. 20 maart vertrek!

De gevoelens zijn gemixt. Heel gaaf dat ik dit mag en kan doen! Aan de andere kant ook heel spannend. Er lopen slechts een 1000 man per jaar deze route. (In tegenstelling tot de Camino waar alleen in augustus van vorig jaar al 52000 mensen in Santiago zijn aangekomen) De rest van de mensen die de tempels bezoeken doen dit per auto, trein, bus of fiets. Er wordt weinig Engels gesproken, de bewegwijzering is slecht, mijn Japans gaat niet veel brengen, etc, etc. Oftewel een heel groot avontuur vol onzekerheden en uitdagingen. Dat het maar snel 20 maart mag zijn!!

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2015

Donderdag 7 mei

07 Mei 2015

Woensdag 6 mei

06 Mei 2015

Dinsdag 5 mei

05 Mei 2015

Maandag 4 mei

04 Mei 2015

Zondag 3 mei
Philip

Actief sinds 25 Jan. 2015
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 18216

Voorgaande reizen:

20 Maart 2015 - 08 Mei 2015

Japan, 88 tempels van Shikoku

Landen bezocht: