Donderdag 2 April - Reisverslag uit Naruto, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu Donderdag 2 April - Reisverslag uit Naruto, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu

Donderdag 2 April

Door: Philip San :-)

Blijf op de hoogte en volg Philip

03 April 2015 | Japan, Naruto

Vandaag een heerlijk dagje gehad. Vanmorgen om 7 uur vertrokken en stevig tempo opgepakt. Afgesproken met Rie en Makimoto dat we elkaar vanavond bij het eten weer treffen. Dat is een prima zet geweest. Ik ben na een uurtje of drie al een kilometer of 17 onderweg. Heerlijk. Dat is de afgelopen dagen niet meer gelukt. Alle problemen aan voeten en benen zijn tot goed verdraagbare pijntjes gereduceerd. Het weer is goed. Beetje zonnig maar zeker niet te warm en de weg is super. Een heel lang fietspad wat er echt superstrak bij ligt. Grotendeels loopt de route langs de kust. De kersenbloesem is op z'n mooist vandaag. Wat een bloemen zeeën! Overal langs de route staan kersenbomen maar ook de bergen die in deze tijd allerlei groene kleuren laten zien, worden tevens rood gekleurd door de talrijk aanwezige kersenbomen. Echt een prachtig gezicht! Nu heb ik met m'n ouders in Nederland jarenlang op en camping gestaan waar ook kersenbomen stonden, maar hier in Japan komt het toch net even anders over dan op zo'n camping in de buurt van Breda...
Na drie uur een Michi no Eki, een station langs de weg met winkels en restaurants. Hier een ijsje gehaald en zowaar is hier ook WIFI aanwezig. Dus mooi even m'n verhalen met jullie kunnen delen, de reacties gelezen, Facebook bijgewerkt en nog wat berichtjes verstuurd. Een van de Duitse camino vriendinnen, Ruth, werd midden in de nacht wakker van m'n berichtje. Omdat de verbinding heel goed was hebben we elkaar nog even kunnen spreken. Was erg leuk!
Omdat ik wat lang heb zitten genieten van deze weelde, genaamd internet, was het bijna lunchtijd. Dus maar gelijk een warme hap naar binnen gewerkt. Daarna door richting tempel 28. Halverwege kom ik plots langs de Japanse versie van de Keukenhof! Ongelooflijk, ieder jaar duizenden Japanners die naar Nederland komen voor de tulpen, blijken ze hier op Shikoku een eigen bloemen pretpark(je) met tulpen te hebben!
Onderweg me weer eens verbaasd over de diversiteit aan vending machines. Op een gegeven ogenblik 7 automaten naast elkaar met alleen maar tabakswaren!
De overnachtingslokatie komt vandaag wat ongelukkig uit. We willen doorlopen naar tempel 28, Dainichiji, maar daar was alles volgeboekt. Dus vannacht een Ryokan twee kilometer voor tempel 28, genaamd Marukome. Aangekomen bij het hotel was alles nog donker en een briefje dat de gasten pas vanaf 16.00 uur welkom waren. Althans, op het briefje stond iets met 16.00 en een hoop Japans gebrabbel.... Naast het hotel een bakkerij. Gevraagd of ik hier even mijn rugzak mocht achterlaten. Geen probleem. Er werd een ruimte vrijgemaakt tussen alle deegwaren, hier werden wat kranten uitgespreid en daar mocht mijn rugzak op plaatsnemen. Het geheel werd weer afgedekt met kranten. Zo goed heb ik dat zware kreng nog nooit verzorgt! Ik kreeg nog een Ossettai mee in de vorm van een chocolade broodje en een zakje met hartige deegwaren! Helemaal top! Vervolgens naar Tempel 28. Hier aangekomen bleek ik m'n rol te zijn vergeten (het schilderij dat bij iedere tempel gestempeld en gekalligrafeerd moet worden) Dus weer terug, rol opgehaald en weer naar de tempel gelopen. Zo kom je uiteindelijk toch weer aan je kilometers.... Bij de tempel een Amerikaan en een Duitser tegengekomen. Leuke gasten, ja zelfs die Duitser. Nog een uurtje met hun zitten babbelen. Heerlijk weer even normaal te kunnen communiceren. Valt met Rie en Makimoto niet altijd mee. Deze mannen bleken ook in de garage geslapen te hebben en waren nog een dagje met de eigenaar op stap geweest. Daarna hadden zij een paar dagen van 50km gemaakt! Zij gingen ook nu nog door naar de volgende tempel. Ik maar weer naar beneden gelopen... Ik wist inmiddels de weg.. Bij terugkomst in de bakkerij deze vrouw blij gemaakt met een klompje... Heel blij!!! Deze vrouw was de meest dankbare tot nog toe. Ongeveer het hele assortiment aan deegwaren verdween in een zak als Ossettai! Dat werd smullen! Het hotel was nog steeds gesloten. Nog even uitgeweken naar een restaurantje voor een heerlijk biertje van de tap. Die had ik hier op dit eiland nog niet gehad! Heerlijk!!
Vanavond weer in het hotel gegeten en lekker bijtijds naar m'n kamertje. Verslag geschreven, boekje gelezen en nog een filmpje gekeken. Wat lekker als je je eigen tempo loopt. Dan hou je ineens tijd over. Ik zit er de laatste dagen steeds vaker aan te denken om Mikomoto en Rie te verlaten. Aan de ene kant heb ik een heerlijk leventje. Alles wordt voor me geregeld. Aan de andere kant lonkt de vrijheid. Morgen in ieder geval nog met z'n drietjes. We gaan naar Kochi. Hier is een bloesem festival. Iets met bloemen en bier. Zal wel leuk worden. We slapen down town Kochi in een Business Hotel Town Center. En omdat wij de Henro lopen krijgen we in dit hotel 1300 Yen korting!

  • 03 April 2015 - 11:38

    Kees:

    Hoi Philip
    Gaat gestaag vooruit lees ik, heb nog wat op internet gezocht naar de route maar sommige tempels liggen erg ver uit elkaar en sommige erg hoog. Ik hop dat je er erg van geniet, het zou in iede rgeval niets voor mij zijn al is een periode niet aan iets anders denken misschien toch wel een keer lekker.
    Eerst moest ik er aan denken om een verslag te lezen nu krijg ik ze in de mail???? Dus nu vergeet ik het niet meer en volg waar je bent.
    Nog veel loopplezier en .................

    gr Kees

  • 03 April 2015 - 11:48

    Ron:

    Je gaat lekker.........

    Goed dat de onwillige pees en ander ongemakken bijna niet meer opspelen. Lees ook veel over lekker koud bier, dat is een meevaller, maar ze lekker als in Spanje (wijn/bier/tapas) zal het wel niet worden.

    Als je toch aan het loslaten bent, kunnen Mikomoto en Rie er ook nog wel bij :-)

    Succes met de (eetbare?)bloemen en het bier.

    Gr. Ron

  • 03 April 2015 - 13:01

    Renny Tent:

    hallo philip

    nu even een berichtje van mij
    zogauw als ik de mail binnen zie komen ga ik er even voor zitten

    zoo leuk om je te volgen en alles te lezen

    fijne tocht verder en geniet ervan

    groetjes renny

  • 03 April 2015 - 13:06

    Herman:

    Ben benieuwd hoe het festival geweest is? En dan ook nog eens in een normaal hotel slapen wat een luxe!! Niet te veel aan wennen hoor..... :-)
    Je loopt lekker op schema zeg!

    Succes en op naar het volgende avontuur(verhaal)

  • 03 April 2015 - 13:45

    Kees Joosten:

    Zo, even 2 uurtjes vrij gemaakt om alle verslagen en reacties te lezen. Iets wat er tot nu toe nog niet van gekomen was. Ik kan het voortaan maar beter gewoon dagelijks bijhouden.

    De hele reis tot nu toe is weer doorspekt met de typische avonturen zoals jij ze altijd beleeft! Makkelijk vriendschappen sluiten maar daarnaast ook gewoon je eigen gang gaan. Daarnaast uiteraard de nodige "blunders" zoals met Rie. Je zal, zeker voor Oosterse begrippen, "oraal" wel te iets te ver zijn gegaan. Dat is jou wel toevertrouwd!

    Hoewel ik het jargon nog niet helemaal eigen ben (Ryokan, ossetai of Kobo Deishi), is het wel leuk om deze inheemse termen te lezen, overigens zonder dat ik begrijp wat het betekent. Wat ik mij wel afvraag: loop jij nu ook in zo'n belachelijk judopak, compleet met wandelstok (kongozue?) en conische strohoed? Vind je het gek dat je dan met Jan en alleman aanspraak hebt? Dat is hetzelfde als een Chinees die hier in Nederland met een Volendammer outfit rondloopt! Je bent het lulletje van Japan, man!

    Hoe dan ook, het is erg genieten van je verhalen en belevenissen. Hopelijk kom je weer helemaal "zen" terug. Ga ervoor en laat je niet ontmoedigen door degene die dit avontuur niet aandurven.

    それを堅く


  • 03 April 2015 - 14:32

    Francois-san:

    Hoi Philip,
    Vervelend zo’n geïrriteerde pees. Je hebt wat rust nodig.
    Ik heb eens wat zitten googlen (of is het googlelen) en heb een mogelijke ontspanning voor je gevonden. Een uurtje lopen van tempel 50 ligt Matsuyama Castle waar van 5 tot 7 April een festival plaats vindt. Met een optocht musha gyoretsu ("warrior parade") waar de mensen zich verkleden als samoerai en krijgsheren. De afstand van tempel 50 t/m tempel 52 is slechts 15 km dus je hebt de tijd.
    Ook nog even genieten van de kersenbloesem (hanami). Even overleggen met je Japanse vriend, die kan je wel adviseren, en misschien gaat ie wel mee, naar zo’n onderbreking. Met de trein ben je er in ongeveer 4 uur. De volgende dag weer terug en kun je weer verder met tempel 29 of 30. Een leuk intermezzo.
    Net als Joop vind ik het leuk om je blog bij het ontbijt te lezen. Ga zo door, alleen de nieuwe foto’s mis ik een beetje.
    Ook mooi dat je zo van de Japanse baden geniet. Ze zijn echt heel relax en zeker als je een buiten bad hebt met een mooi uitzicht.
    In deze tijd van festivals dragen de japanners ook mobiele tempels mee, zogeheten mikoshi 神輿.
    Als je de gelegenheid krijg om een keer mee te lopen, moet je die kans pakken. Echt een belevenis. Misschien kan je Japanse vriend je wel inwijden bij zo’n groep. Je hebt al gemerkt dat men heel open en vriendelijk is en je graag dingen wilt laten meemaken, dus wie weet.
    Je Japans gaat goed vooruit volgens mij, het barst van de Japanse namen in je blogs, echt leuk om te lezen, zo komt het woord EKI (station) ook weer naar boven bij mij.
    Heb je al een bento (弁当 lunch box) gekocht voor tussen de middag? En die vending machines, echt fantastisch hé.
    Volgens mij begint je koppie al aardig leeg aan het raken met die flinke inspanningen en de nieuwe mensen die je leert kennen. Ik kijk uit naar je volgende verslag.

  • 03 April 2015 - 15:18

    Ave:

    Het zal gemakkelijker lopen nu je wat minder pijn hebt
    Je bent in de goede tijd naar Japan gegaan met die prachtige kersenbloesem.
    Dat kan niemand je afnemen.
    Geniet er van.
    Veel loop plezier.
    Lieve groetjes Ave

  • 05 April 2015 - 08:22

    Mariane:

    Knap hoor zulke wandelingen. Je reisverhalen beetje gevolgd. Blij je biertje ook daar goed smaakt wel verdiend
    Petje af Philip geniet ervan
    Gr en x uit Poortugaal
    X Mar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Naruto

Japan, 88 tempels van Shikoku

Afgelopen jaar via de Camino Francess naar Santiago de Compostella gelopen. Thuis gekomen met een gevoel waar ik de hele wereld mee aan kon. Helaas bleek mijn wereld waarin ik verwachtte thuis te komen niet meer te bestaan. Een donderslag bij heldere hemel. Dus alle plannen aan de kant en alle energie gebruiken om een scheiding tot een goed einde te brengen. Na 5 lange maanden was dit een feit.

En dan...scheiding is rond en ik zit redelijk in m'n vel. Het leven gaat door, ik doe m'n best er het beste van te maken maar ben de laatste tijd super emotioneel....

Dus er moet iets gaan gebeuren...dat gevoel en de energie dat ik had opgebouwd in Spanje was onbeschrijfelijk. Als ik dat nog een keer terug kan krijgen....
Nagedacht over een tweede Camino, misschien Camino del Norte of toch maar de via Roma.... Of nog een keer hetzelfde als vorig jaar, de Camino Francess, zou dat weer zo mooi worden?
Tijdens de camino vertelde een van de medepelgrims over de 88 tempels van Shikoku... Japan.... Dat is een enorme uitdaging, zeker als je in tegenstelling tot vorig jaar, deze reis zonder je maatje gaat maken omdat hij nooit zo lang in een vliegtuig gaat zitten...

Afijn, na een paar weken wikken en wegen de knoop doorgehakt. Vrij gevraagd en een ticket besteld.... Japan, Shikoku, 88 tempels, 7 weken en een route van 1200km. 20 maart vertrek!

De gevoelens zijn gemixt. Heel gaaf dat ik dit mag en kan doen! Aan de andere kant ook heel spannend. Er lopen slechts een 1000 man per jaar deze route. (In tegenstelling tot de Camino waar alleen in augustus van vorig jaar al 52000 mensen in Santiago zijn aangekomen) De rest van de mensen die de tempels bezoeken doen dit per auto, trein, bus of fiets. Er wordt weinig Engels gesproken, de bewegwijzering is slecht, mijn Japans gaat niet veel brengen, etc, etc. Oftewel een heel groot avontuur vol onzekerheden en uitdagingen. Dat het maar snel 20 maart mag zijn!!

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2015

Donderdag 7 mei

07 Mei 2015

Woensdag 6 mei

06 Mei 2015

Dinsdag 5 mei

05 Mei 2015

Maandag 4 mei

04 Mei 2015

Zondag 3 mei
Philip

Actief sinds 25 Jan. 2015
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 18227

Voorgaande reizen:

20 Maart 2015 - 08 Mei 2015

Japan, 88 tempels van Shikoku

Landen bezocht: