Zaterdag 18 april - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu Zaterdag 18 april - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu

Zaterdag 18 april

Door: Philip

Blijf op de hoogte en volg Philip

20 April 2015 | Japan, Hiroshima

Zaterdag ochtend vroeg uit de veren. Om 6 uur ontbijt en direct daarna op pad. Eerste tempel al weer na 1km. Maar goed dat het een kort dagje wordt. M'n hele lijf protesteert als gevolg van de bizarre tocht van de dag ervoor. Om 7 uur als eerste vandaag bij deze tempel mijn stempel in ontvangst genomen en door naar de 4,6km verderop gelegen tempel 48. Het zijn weer mooie bouwwerken. Tempel 49 ging niet helemaal goed. Deze tempel lag in de bocht van een weg en ik ben er gewoon straal aan voorbij gelopen.. Ik vond wel een tempel, maar die hoort niet bij de 88 tempels die de Etappes aan elkaar verbinden. Daar maar eens een Japanner om hulp gevraagd en inderdaad, ik moest kilometertje terug lopen...
Op de parkeerplaats van deze tempel kreeg ik een Ossettai, een poppetje, om aan mn rugzak te hangen. Tempel 50 lag maar weer op 1,8 km en 2,8 km verderop tempel 51. Dit was echt een gezellige tempel. Veel bedrijvigheid, veel kunst. Een hoop kleur. Mooie tempel om bij te eindigen. Ik had eigenlijk naar de 11 km verderop gelegen tempel 52 willen lopen maar dan bestaat de kans dat ik net de boot van 13.00uur niet zou halen. En eerlijk gezegd heb ik heb gewoon ook geen zin meer vandaag...
Bij deze tempel een leuk restaurantje gevonden. Een Japans meisje, de serveerster, ging in Amerika studeren en vond het fantastisch om met mij in het Engels te converseren. Dus al slurpend aan een bak met noodles, gezellig wat zitten babbelen. Kreeg als toetje van haar nog een ijsje als Ossettai.. Daarna de taxi in naar de Haven. De overtocht met de superjet was indrukwekkend. Zoiezo een mooie tocht langs diverse eilandjes met mooie stranden maar ook de snelheid van deze boot! Ik geloof niet dat ik ooit zo hard gevaren heb. Strak op tijd, zoals hier alle dienstregelingen strak worden gehanteerd, kwamen we 5 kwartier later aan in Hiroshima. Daar gevraagd hoe ik het beste bij mijn hotel kon komen. Tram 1 en uitstappen bij Hatchobori. Van daaruit 5 minuten lopen naar het Heroshima Washington Hotel. Toen ik de tram uitstapte wist ik al dat de lokatie van het hotel goed was. Midden in het centrum. Op de scheiding van het winkelgebied en het uitgaansleven. Het hotel is modern en idem de kamers. Daar ga ik het wel twee nachtjes uithouden. Het is zaterdag en de stad bruist. De mensen zien er een stuk aantrekkelijker uit dan in het bejaardentehuis van Shikoku.... Je ziet echt van alles rondlopen hier. Ik kijk mijn ogen uit.
Bij een outdoorwinkel een paar nieuwe sokken en wederom doppen voor m'n wandelstokken gekocht. Deze verslijten gelukkig sneller dan m'n schoenzolen. En zonder die doppen is het op de weg niet fijn lopen.
Op advies van het hotel gedineerd bij Micchan. Een populair restaurant waar de lekkerste okonomiyaki wordt geserveerd, een lokale lekkernij. Buiten een grote rij wachtenden... Ik maar eens gevraagd.. Nee, helaas, ook een hollander moet achteraan aansluiten. Ja maar... ik wil ook wel aan de bar eten in plaats van aan een tafel..(want daar was nog een plekje vrij) Eerst werd keurig aan alle wachtenden gevraagd of dat geen probleem was en vervolgens mocht ik plaats nemen... Wat is het toch een beleefd volkje. Het eten werd voor mijn neus klaar gemaakt. Wat een feest! Echt heerlijk gegeten. Daarna het uitgaansgebied in. Wat direct opvalt is hoeveel prostitutie bedrijven hier te vinden zijn. Verder zijn bijna alle overige gelegenheden restaurants en na wat zoeken vind je ook nog wel wat normale bars maar die zijn schaars. Na wat rond gebanjerd te hebben eerst bij een Ierse pub wat gedronken. In de hoop hier wat westerse mensen te vinden. Geen westerlingen gevonden maar wel een gezellige tent. Daarna naar de MAC. Een bar die ik via internet gevonden had. Een gave tent met een enorme CD selectie. En zowaar een cd van Marco Borsato en de Golden Earing. Wat ik wilde horen? Dat werd radar love.. Hier verder de hele avond blijven hangen en om een uur of drie naar het hotel gerold.. Het was een superavond!

  • 20 April 2015 - 08:39

    Kees Joosten:

    Veel plezier in Hiroshima! Je zult wel overdonderd zijn door de grote stad nadat je een maand als een boertje door de natuur hebt gebanjerd. En wat komt het boertje dan als eerste tegen in die grote stad: juist, dames van lichte zeden, haha. Doet mij denken aan het liedje van "Guus kom naar huus" van Alexander Curly. Hadden ze die plaat niet in die tent met die grote CD-collectie? Want laten we eerlijk zijn, als je 7 weken naar Japan gaat is het laatste waar je behoefte aan hebt toch wel Marco BorsaTogus. Daar hoef ik trouwens niet voor naar Japan te gaan, die kerel wilik hier ook niet te horen...

  • 20 April 2015 - 08:55

    Ave:

    Zo ben je weer eens in een grote stad beland.
    Wat een mooie hotelkamer.
    Heerlijk voor je dat je zo op schema bent.
    Nog veel plezier.
    Groetjes Ave

  • 22 April 2015 - 16:12

    Ingrid & Joop:

    Een beste kamer zo te zien. Heel wat anders dan zo'n lapje stof om op te liggen. Eten zag er niet verkeerd uit. Weet je trouwens zeker dat je nooit harder hebt gevaren? weet je nog met de watertaxi met Ton?. Mooie foto's weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Hiroshima

Japan, 88 tempels van Shikoku

Afgelopen jaar via de Camino Francess naar Santiago de Compostella gelopen. Thuis gekomen met een gevoel waar ik de hele wereld mee aan kon. Helaas bleek mijn wereld waarin ik verwachtte thuis te komen niet meer te bestaan. Een donderslag bij heldere hemel. Dus alle plannen aan de kant en alle energie gebruiken om een scheiding tot een goed einde te brengen. Na 5 lange maanden was dit een feit.

En dan...scheiding is rond en ik zit redelijk in m'n vel. Het leven gaat door, ik doe m'n best er het beste van te maken maar ben de laatste tijd super emotioneel....

Dus er moet iets gaan gebeuren...dat gevoel en de energie dat ik had opgebouwd in Spanje was onbeschrijfelijk. Als ik dat nog een keer terug kan krijgen....
Nagedacht over een tweede Camino, misschien Camino del Norte of toch maar de via Roma.... Of nog een keer hetzelfde als vorig jaar, de Camino Francess, zou dat weer zo mooi worden?
Tijdens de camino vertelde een van de medepelgrims over de 88 tempels van Shikoku... Japan.... Dat is een enorme uitdaging, zeker als je in tegenstelling tot vorig jaar, deze reis zonder je maatje gaat maken omdat hij nooit zo lang in een vliegtuig gaat zitten...

Afijn, na een paar weken wikken en wegen de knoop doorgehakt. Vrij gevraagd en een ticket besteld.... Japan, Shikoku, 88 tempels, 7 weken en een route van 1200km. 20 maart vertrek!

De gevoelens zijn gemixt. Heel gaaf dat ik dit mag en kan doen! Aan de andere kant ook heel spannend. Er lopen slechts een 1000 man per jaar deze route. (In tegenstelling tot de Camino waar alleen in augustus van vorig jaar al 52000 mensen in Santiago zijn aangekomen) De rest van de mensen die de tempels bezoeken doen dit per auto, trein, bus of fiets. Er wordt weinig Engels gesproken, de bewegwijzering is slecht, mijn Japans gaat niet veel brengen, etc, etc. Oftewel een heel groot avontuur vol onzekerheden en uitdagingen. Dat het maar snel 20 maart mag zijn!!

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2015

Donderdag 7 mei

07 Mei 2015

Woensdag 6 mei

06 Mei 2015

Dinsdag 5 mei

05 Mei 2015

Maandag 4 mei

04 Mei 2015

Zondag 3 mei
Philip

Actief sinds 25 Jan. 2015
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 18247

Voorgaande reizen:

20 Maart 2015 - 08 Mei 2015

Japan, 88 tempels van Shikoku

Landen bezocht: