Dinsdag 28 april - Reisverslag uit Matsuyama, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu Dinsdag 28 april - Reisverslag uit Matsuyama, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu

Dinsdag 28 april

Door: Philip

Blijf op de hoogte en volg Philip

29 April 2015 | Japan, Matsuyama

Bedankt voor alle tips. Ik moet me nog even verder verdiepen, maar het is komende week een vakantie week in Japan. Dus hotels gaan een probleem worden....
Eerst maar even het verslag van gisteren.

Om even voor half zeven met de taxi maar tempel 73, de tempel waar ik gisteren m'n stempel al gehaald had en vandaag nog snel wat foto's wil maken. Daarna door naar 72, 74 en 75. Die laatste, tempel 75, is één van de drie belangrijkste tempel complexen van Japan. De andere twee staan in Koya San en in Tokyo. Groot complex en pal voor de deur nog een andere tempel met een prachtige toren. Daarna via een omweg van een 20 minuten, want ik had de tempel aan de verkeerde kant verlaten en op verkeerd gevoel de verkeerde kant op gelopen, richting de Family Mart voor het ontbijt. Vandaag maar eens wat zoete broodjes. Mag wel een keer. Normaal is het bijna iedere ochtend rijst, gebakken vis, soep, diverse kleine smakelijke snacks voor bij de rijst en, als het tegen zit, een rauw ei. Moet zeggen dat ik inmiddels ook aan de rauwe eieren gewend ben. Beetje soja saus er doorheen en het geheel door je bak met rijst roeren. Als hele volksstammen Japanners dit smakelijk naar binnen werken, dan zal deze Bourgondiër dat toch óók lukken.. Moet wel toegeven dat ik zodra ik thuis ben toch wel even de moeite zal nemen het eitje te koken of te bakken...
Bij tempel 76 ontmoet ik twee Italianen. Leuke gasten en doen deze tocht op de low budget manier. Slapen bij mensen thuis, in hutten, etc. Ik had al de nodige verhalen over hun gehoord van andere pelgrims. Een van de verhalen is wel grappig om met jullie te delen. 's Middags zijn ze gestopt bij een hut op een waanzinnige lokatie. Heaven on earth.. Dat veranderde toen de schemering inviel en het begon te regenen. Er kwamen meerdere, en ik heb de foto's gezien, enorme spinnen schuilen voor de regen in deze hut deze hut. Echt bizar die beesten. Één van deze beesten besloot ook nog een maatje van hem op te eten.. De stoerste van deze twee Italiaantjes, toevallig de kleinste van de twee, heeft hun spullen uit deze hut gehaald en de mannen zijn gevlucht..
Dus mocht je overwegen low budget naar Shikoku te gaan, het kan zijn dat je een spinnetje tegen komt. De mannen hadden later aan de hand van de foto's wel vernomen dat deze beestjes niet gevaarlijk voor mensen zijn.....
Een klein uurtje met deze mannen meegewandeld en daarna mijn eigen tempo weer opgepakt. Na tempel 77 kom ik Wilma Wilkinson (Zuid Afrikaanse, woonachtig in Frankrijk) weer tegen! Even bijgepraat en wij blijken vanavond op hetzelfde adres te slapen. Ze heeft vorige week geprobeerd haar 65ste verjaardag te vieren maar dat is tegen gevallen. Ze zat uiteindelijk in een hotelletje als enige gast. Ik ga eens kijken wat ik voor vanavond kan regelen. Bij een supermarkt een fles Casillero del Diablo, weten te bemachtigen, een rode wijn waarvan ik met Andre en Carla in Peru nog wel eens een flesje bij de kachel in een ijskoud restaurant heb opgewarmd... Overigens is deze Chileense wijn niet alleen in Peru en Japan verkrijgbaar maar tegenwoordig ook gewoon bij de Albert Heijn in Nederland.. Maar dat terzijde..
Bij tempel 78 de dame in het stempelburo gevraagd in het Japans een felicitatie op papier te zetten. Deze vrouw sprak te weinig Engels en begreep niet wat ik bedoelde. De hulptroepen werden ingeschakeld. Een tweede vrouw werd erbij gehaald en begreep wat er verlangt werd. Of ik een stuk papier had.. Ik heb niets.. Dat is een probleem.. Deze vrouw verdwijnt uit beeld en komt na 5 minuten terug met een prachtige briefkaart en een bijbehorende envelop. Hierop worden in het Japans, namens mij, ook mijn maan in het Japans, de felicitaties overgebracht. Ondertussen zit Wilma 2 meter bij me vandaan en denkt dat ik een Ossettai krijg van de dames. De dames vonden het prachtig een onderdeel te mogen zijn van dit "complot". Hier als dank maar weer eens een van mijn laatste klompjes achtergelaten. Bij dezelfde tempel vertel ik Wilma het avontuur van de marathon waarbij ik over een haas beschikte. Ik ben koud uitgesproken komt de "haas" de tempel binnengewandeld. Ook hij had de dag ervoor een heel rustig dagje gehad en was bij tempel 71 gestopt. Hij zou vannacht op dezelfde lokatie slapen als wij maar is daar uiteindelijk nooit aangekomen. Mogelijk de verkeerde spinnen tegen het lijf gelopen...
Om kwart voor vijf bereikte ik vandaag tempel 80. De Ryokan, Ebisu-ya, ligt er 100 meter vandaan. Bij het avondeten de kaart en de fles wijn overhandigd. Dat werd echt enorm gewaardeerd. Zo'n fles wil je de volgende dag niet meer in je rugzak hebben dus die hebben we samen soldaat gemaakt. We zaten nog wat na te tafelen, worden we om 19.40uur naar onze kamers gestuurd.. Leek wel of ik straf hadden..
Morgen weer een lange dag. Een kleine 40 kilometer met veel klimmen en dalen om uiteindelijk in Takamatsu te eindigen in het Sakika Youth Guest House. Ontbijt om 06.00uur was op de een of andere manier niet mogelijk. Dat moet om morgenochtend om 05.50 uur plaatsvinden..

  • 29 April 2015 - 09:50

    Ave:

    Leuk dat je Wilma weer bent tegen gekomen.
    Het was wel een kort verlaat verjaardagsfeestje.
    Wat een verhaal over die spinnen.
    Zoek maar leuke bestemmingen voor de laatste dagen.
    En voor nu sterkte.
    Groetjes Ave

  • 29 April 2015 - 10:03

    Linda:

    Eind in zicht en hopelijk niet voor jou de laatste loodjes.....
    Misschien wel goed dat je op tijd je bed in moet,daarom hou je het misschien ook goed vol ;)
    En een beetje vent is toch niet bang voor spinnen zeker?
    Nog even volhouden en dan is je missie geslaagd,heel veel succes.
    Groetjes.

  • 29 April 2015 - 13:16

    Carla:

    Eventjes weggeweest en jij bent al bijna bij de laatste tempel, niet te geloven! Wat een wereldprestatie, hoop dat je flink wat kilootjes kwijt bent inmiddels.................
    Moet veel inhalen qua lezen, maar zoals jij schrijft is dat geen straf.
    Wat zijn die Japanners streng zeg, je gaat me toch niet vertellen dat je als een onderdaantje gaat terugkomen Philip?

  • 29 April 2015 - 18:04

    Ingrid & Joop:

    Ja, Ja dat krijg je ervan als je ongehoorzaam bent. Je hoorde natuurlijk braaf om half acht naar je bedje te gaan. Daar heb je 10 minuten bijgesnoept dus dat wordt de volgende dag verrekend. Geen 6 uur voor het ontbijt maar 10 voor 6. Eigen schuld, noughty, noughty, noughty!

    Nog acht (eigenlijk 9 als je nummer 1 meerekent) tempels te gaan. Zo jammer dat het zo'n pokke eind is. Wij hebben hier alvast een neutje klaargezet om vanuit deze kant te vieren dat je het hebt gehaald.
    Dus, snel in de benen en voortmaken, (blijf wel om jezelf denken) want we hebben dorst!!!!!

  • 29 April 2015 - 19:36

    Francois-san:

    Ja de GOLDEN WEEK, was ik vergeten te vertellen.
    Een weekje met Japanse feestdagen.
    29 april Showa-dag (昭和の日, Shōwa no hi) voormalige verjaardag van keizer Hirohito, je weet wel die ook nog aan de macht was in 1940-1945. In 1989 overleden (Japanse jaar 64), ik was toen net daar aangekomen. Sindsdien is er een nieuwe keizer, nu 26 jaar geleden. Dus het officiële jaar waar de Japanners nu in leven is 26.
    3 mei Dag van de grondwet (憲法記念日, Kenpō kinenbi), sinds 1947.
    4 mei Dag van het natuurgroen (みどりの日, Midori no hi), voor verbroedering met de natuur. Daar hoef jij niet bij stil te staan, je bent op dit moment een en al natuur volgens mij.
    5 mei Kinderdag (こどもの日, Kodomo no hi), karpervormige koinobori-vlaggen hangen dan buiten, zeker op het platteland, leuk om soms rijen met karpervlaggen te zien.
    Het wordt dan inderdaad lastig om iets te reserveren, want het hele land slaat op drift in deze periode.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Matsuyama

Japan, 88 tempels van Shikoku

Afgelopen jaar via de Camino Francess naar Santiago de Compostella gelopen. Thuis gekomen met een gevoel waar ik de hele wereld mee aan kon. Helaas bleek mijn wereld waarin ik verwachtte thuis te komen niet meer te bestaan. Een donderslag bij heldere hemel. Dus alle plannen aan de kant en alle energie gebruiken om een scheiding tot een goed einde te brengen. Na 5 lange maanden was dit een feit.

En dan...scheiding is rond en ik zit redelijk in m'n vel. Het leven gaat door, ik doe m'n best er het beste van te maken maar ben de laatste tijd super emotioneel....

Dus er moet iets gaan gebeuren...dat gevoel en de energie dat ik had opgebouwd in Spanje was onbeschrijfelijk. Als ik dat nog een keer terug kan krijgen....
Nagedacht over een tweede Camino, misschien Camino del Norte of toch maar de via Roma.... Of nog een keer hetzelfde als vorig jaar, de Camino Francess, zou dat weer zo mooi worden?
Tijdens de camino vertelde een van de medepelgrims over de 88 tempels van Shikoku... Japan.... Dat is een enorme uitdaging, zeker als je in tegenstelling tot vorig jaar, deze reis zonder je maatje gaat maken omdat hij nooit zo lang in een vliegtuig gaat zitten...

Afijn, na een paar weken wikken en wegen de knoop doorgehakt. Vrij gevraagd en een ticket besteld.... Japan, Shikoku, 88 tempels, 7 weken en een route van 1200km. 20 maart vertrek!

De gevoelens zijn gemixt. Heel gaaf dat ik dit mag en kan doen! Aan de andere kant ook heel spannend. Er lopen slechts een 1000 man per jaar deze route. (In tegenstelling tot de Camino waar alleen in augustus van vorig jaar al 52000 mensen in Santiago zijn aangekomen) De rest van de mensen die de tempels bezoeken doen dit per auto, trein, bus of fiets. Er wordt weinig Engels gesproken, de bewegwijzering is slecht, mijn Japans gaat niet veel brengen, etc, etc. Oftewel een heel groot avontuur vol onzekerheden en uitdagingen. Dat het maar snel 20 maart mag zijn!!

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2015

Donderdag 7 mei

07 Mei 2015

Woensdag 6 mei

06 Mei 2015

Dinsdag 5 mei

05 Mei 2015

Maandag 4 mei

04 Mei 2015

Zondag 3 mei
Philip

Actief sinds 25 Jan. 2015
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 18232

Voorgaande reizen:

20 Maart 2015 - 08 Mei 2015

Japan, 88 tempels van Shikoku

Landen bezocht: