Zondag 22 maart - Reisverslag uit Naruto, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu Zondag 22 maart - Reisverslag uit Naruto, Japan van Philip Ouden - WaarBenJij.nu

Zondag 22 maart

Door: Philip

Blijf op de hoogte en volg Philip

22 Maart 2015 | Japan, Naruto

Vandaag wordt een rustig dagje. Ben om 7 uur wakker geworden na een prima nacht en eerst het verslag van gisteren geplaatst. Dat viel niet mee. Copy pasten vanuit m'n notities werkt niet goed als je smileys gebruikt. Dus vanaf nu zelf even de smileys erbij verzinnen. Duurde even om uit te vogelen waarom het niet lukte waardoor ik pas om een uur of 9 m'n bed uit kwam. Het hostel (guesthouse Saika) is een aanrader. Voor een 20 euro met 6 man per kamer op naast elkaar gelegen matrasjes. Beetje knullig maar zeker gezellig. Goede warme douche en nette toiletten. De eigenaar was uitermate behulpzaam. Zonder ontbijt (dat was minder goed geregeld) de deur uit. Naar de bushalte gelopen. De stad was uitgestorven. Kon duidelijk merken dat het zondag was. De bus die ik nodig had was net geweest en (als ik de bordjes goed begreep) duurde het nog 2 uur voor de volgende zou komen. Dus dat werd de taxi. Een chauffeur met witte handschoenen en een oud taxi met smetteloos witte hoezen over de bekleding heen. De achterdeur van deze taxi ging automatisch open en dicht gaat. Grappig om een keer mee te maken. De chauffeur sprak geen woord Engels. Gelukkig had ik een briefje bij me waar in het Japans op stond dat ik naar de veerboot moest. Aangekomen in de haven, ticket gekocht voor de boot naar Tokushima en ontbijten!! Daar het aan een Engelse menukaart ontbrak en ik probeerde duidelijk te maken dat ik trek had in een gebakken eitje werd het uiteindelijk een hamburger met een gebakken ei. Lekker stevig begin van de dag...
Op de boot een mooi plekje in de zon weten te bemachtigen. Want over het weer heb ik nog niets te klagen hier. Hier al zittend in het zonnetje kreeg ik een enorm gevoel van rust over me heen. Met m'n ogen dicht even mijn gedachten de vrije loop gelaten. Wat is er toch een hoop veranderd in de afgelopen week. In de week dat ik zo ontzettend blij ben dat m'n broer en m'n moeder elkaar weer gesproken hebben besluit ik juist het omgekeerde te doen. Ik heb deze week, ondanks alle effort om goed uit elkaar te gaan, alle contact met m'n ex verbroken en zie nu ook geen weg meer terug om dat nog te herstellen. Echt een rotsituatie.. Afijn genoeg hierover. Om een uur of één aangekomen op Shikoku. Mijn thuishaven voor de komende 7 weken. Ik arriveer hier met de boot in Tokushima. Vanuit de haven met de bus naar de trein en met die trein naar Bandou station. Op het moment dat de trein vertrekt is het al weer half drie geweest. De tijd vliegt. Vanaf Bandõ station de groene lijn gevolgt en 100 meter voor tempel 1 op aanraden van 2 Hollandse experts m'n onderkomen voor deze nacht gevonden. De eigenaar Hiro was niet aanwezig. De buren waren zo vriendelijk hem even te bellen. Een kwartiertje later kwam hij aangefietst. Ik was al gewaarschuwd dat het een eigenaardig mannetje was. In ieder geval weet hij heel veel, of denkt hij heel veel te weten, en krijg ik het gevoel dat ik alles verkeerd doe. Na het inchecken richting tempel 1 getogen. Hier mijn pelgrimsoutfit gekocht. Het leuke van was dat ik direct mijn eerst gift (ossettai) in ontvangst mocht nemen. (Het is hier normaal dat je als pelgrim een ossettai krijgt. Die mag je ook niet weigeren want dat is onbeleefd) Ik beklaagde me dat de hoeden te klein waren. Hierop kreeg ik van een vrouw die toevallig in de winkel liep, haar hoed. Echt leuk. Verder een jasje en een rol (Kakegiku) gekocht dat straks een schilderij moet gaan worden. Moeten eerst nog wel 88 stempels op komen. Van iedere tempel één. Hiro heeft vanavond eerst mijn bagage gecontroleerd (klopte volgens hem ook niets van..) en daarna voor het eten gezorgd. Hij is sashimi en sushi gaan halen. Samen met 4 andere Japanners dit koningsmaal verorberd. Was echt lekker en gezellig. Pikant detail, het deel van de vis die als garnering op de schaal lag, heeft nog zeker een half uur bewogen...Met handen, voeten en t vertaalboekje gezellig zitten babbelen. Het is nu bijna tijd om te gaan slapen. Morgen 6 uur op en aan de wandel!!

  • 22 Maart 2015 - 17:50

    Francois-san:

    Hoi Philip,
    Geweldig om de rust en het genieten in je verhaal terug te horen.
    Mooie kleine dingen die je meemaakt die de trip onvergetelijk maken.
    Voor nu een goede nachtrust en vanaf morgen 88 momenten van bezinning.
    Ik hoop dat het je veel spirituele bagage geeft.

  • 22 Maart 2015 - 18:30

    Ave:

    Wat heerlijk weer zo snel wat van je te horen
    Philip
    En een geruststelling dat de vis voor decoratie bedoelt was.
    Ga verder met het leegmaken van je hoofd.
    En vooral veel genieten.
    Leuk dat je al kadootjes (giften)krijgt.
    Heb je al klompjes uitgedeeld?
    Nu ga ik weer stoppen
    Liefs Ave

  • 22 Maart 2015 - 21:20

    Ron:

    "Ik klaagde dat de hoeden te klein waren"

    Begin je nu al te klagen?

    Waarschijnlijk heb je (zeker in vergelijk met de Japanners) gewoon een te groot hoofd. :)

    Leuk weer een verslag van je te lezen. Helaas in Japan geen Muga om het (wandel)leed te verzachten maar ik hoor graag welke vervanging (rijstwijn) je hier voor gaat vinden.

  • 22 Maart 2015 - 23:39

    Carolien:

    Hè Philip waarschijnlijk ben je nu op dit moment dat ik dit schrijf begonnen met je wandeltocht.
    zet hem op kanjer je kunt het!!!
    en vooral lekker genieten van je belevenis!

  • 23 Maart 2015 - 11:06

    Linda:

    Net daar aangekomen en nu alweer een leuke blog neergezet.
    Ik begrijp dat het vandaag echt gaat gebeuren (het wandelen).
    Zet hum op Philip en geniet met volle teugen.
    Groetjes.

  • 23 Maart 2015 - 11:50

    Ingrid En Joop:

    Dat van die rugzak, daar hebben wij het thuis over gehad, VEEL TE VOL. Mooi dat die nu leger is. Knopen doorgehakt en besluiten voor de toekomst genomen. Dat scheelt kilo"s voor onderweg. Nu kan het echte genieten gaan beginnen. Iedere morgen, tijdens ons ochtend ritueel (bakkie leut op bed) lezen we je avonturen. Heel erg leuk. We kijken nu al weer uit naar morgenochtend.

  • 23 Maart 2015 - 11:52

    Ingrid En Joop:

    O,ja. Ik vergat natuurlijk de foto's te noemen. Geweldig is het daar zo te zien.

  • 24 Maart 2015 - 20:34

    Herman:

    Flip, je bent mooi begonnen! Ff twee dagen acclimatiseren en dan op pad, dat doe je goed!!!

    Ik ben hook benieuw of je de Muga inruild voor rijstwijn, dus drink er alvast maar eentje van mij. Dan horen we wel of dat een beetje te drinken is.

    Succes met je eerste wandeldag! Yoi Sanpo!



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Naruto

Japan, 88 tempels van Shikoku

Afgelopen jaar via de Camino Francess naar Santiago de Compostella gelopen. Thuis gekomen met een gevoel waar ik de hele wereld mee aan kon. Helaas bleek mijn wereld waarin ik verwachtte thuis te komen niet meer te bestaan. Een donderslag bij heldere hemel. Dus alle plannen aan de kant en alle energie gebruiken om een scheiding tot een goed einde te brengen. Na 5 lange maanden was dit een feit.

En dan...scheiding is rond en ik zit redelijk in m'n vel. Het leven gaat door, ik doe m'n best er het beste van te maken maar ben de laatste tijd super emotioneel....

Dus er moet iets gaan gebeuren...dat gevoel en de energie dat ik had opgebouwd in Spanje was onbeschrijfelijk. Als ik dat nog een keer terug kan krijgen....
Nagedacht over een tweede Camino, misschien Camino del Norte of toch maar de via Roma.... Of nog een keer hetzelfde als vorig jaar, de Camino Francess, zou dat weer zo mooi worden?
Tijdens de camino vertelde een van de medepelgrims over de 88 tempels van Shikoku... Japan.... Dat is een enorme uitdaging, zeker als je in tegenstelling tot vorig jaar, deze reis zonder je maatje gaat maken omdat hij nooit zo lang in een vliegtuig gaat zitten...

Afijn, na een paar weken wikken en wegen de knoop doorgehakt. Vrij gevraagd en een ticket besteld.... Japan, Shikoku, 88 tempels, 7 weken en een route van 1200km. 20 maart vertrek!

De gevoelens zijn gemixt. Heel gaaf dat ik dit mag en kan doen! Aan de andere kant ook heel spannend. Er lopen slechts een 1000 man per jaar deze route. (In tegenstelling tot de Camino waar alleen in augustus van vorig jaar al 52000 mensen in Santiago zijn aangekomen) De rest van de mensen die de tempels bezoeken doen dit per auto, trein, bus of fiets. Er wordt weinig Engels gesproken, de bewegwijzering is slecht, mijn Japans gaat niet veel brengen, etc, etc. Oftewel een heel groot avontuur vol onzekerheden en uitdagingen. Dat het maar snel 20 maart mag zijn!!

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2015

Donderdag 7 mei

07 Mei 2015

Woensdag 6 mei

06 Mei 2015

Dinsdag 5 mei

05 Mei 2015

Maandag 4 mei

04 Mei 2015

Zondag 3 mei
Philip

Actief sinds 25 Jan. 2015
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 18214

Voorgaande reizen:

20 Maart 2015 - 08 Mei 2015

Japan, 88 tempels van Shikoku

Landen bezocht: